Jalostamon paloturvallisuuden parantaminen
Lutta, Roman (2017)
Lutta, Roman
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702031974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702031974
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli auttaa paloturvallisuuden kehittämisessä Neste Oyj Porvoon jalostamon tuotantolinja 1:llä. Paloturvallisuuden kehittämisellä tässä työssä tarkoitetaan kolmea aktiivista palontorjuntamenetelmää. Näitä menetelmiä ovat liekinilmaisinjärjestelmä, prosessin hätäpysäytysjärjestelmä sekä sammutushöyryjärjestelmä.
Työ oli jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa etsittiin tietoa kirjallisuudesta ja verkkolähteistä liittyen paloturvallisuuteen ja palontorjuntamenetelmiin. Neste Oyj:n Porvoon jalostamolla ei tällä hetkellä ole liekinilmaisinjärjestelmää käytössä. Liekinilmaisimia on markkinoilla paljon erilaisia tyypeiltään ja havaitsemistekniikaltaan. Etsittiin tietoa hätä-pysäytysjärjestelmään kuuluvista kenttäkytkimistä sekä muista kentällä mahdollisesti esiintyvistä kytkimistä. Lisäksi käytiin läpi kenttäkytkintauluja, joihin on yksikön kentällä sijaitsevat kytkimet koottuna. Myös sammutus- eli suojahöyryjä tutkittiin. Niistä ei tällä hetkellä ole standardeja. Ohjekirjoissakin niistä löytyy hyvin vähän vain yleistason tietoa. Myöskään Neste Oyj:llä ei ole omaa spesifikaatiota suojahöyryistä.
Työn toisessa osassa tehtiin kehitysehdotuksia paloturvallisuuden parantamiseksi. Lisäksi verrattiin eri liekinilmaisintyyppejä keskenään sekä niiden soveltuvuutta TL1:n kohteisiin. Tehtiin aputyökalu liekinilmaisinkohteiden määrittämistä varten. Kyseisessä työkalussa oli TL1:llä olevat prosessien jakeet listattuna yksiköittäin. Jokaisen jakeen palamiseen liittyvät ominaisuudet, kuten leimahduspiste, itsesyttymislämpötila, kiehumispiste ja räjähdysrajat, olivat listattuna kyseisessä taulukossa. Lisäksi samaan taulukkoon koottiin jakeiden lämpötilat ja paineet eri laitteissa.
Prosessiyksiköiden lay-out-kaavioihin merkittiin nykytilanteet suojahöyryistä ja kenttäkytkimistä. Parannusehdotuksia tehtiin suojahöyryistä ja kenttäkytkimistä. Ehdotukset perustuivat pääosin paloturvallisuuteen liittyvien ohjekirjojen ehdotuksiin.
Työ oli jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa etsittiin tietoa kirjallisuudesta ja verkkolähteistä liittyen paloturvallisuuteen ja palontorjuntamenetelmiin. Neste Oyj:n Porvoon jalostamolla ei tällä hetkellä ole liekinilmaisinjärjestelmää käytössä. Liekinilmaisimia on markkinoilla paljon erilaisia tyypeiltään ja havaitsemistekniikaltaan. Etsittiin tietoa hätä-pysäytysjärjestelmään kuuluvista kenttäkytkimistä sekä muista kentällä mahdollisesti esiintyvistä kytkimistä. Lisäksi käytiin läpi kenttäkytkintauluja, joihin on yksikön kentällä sijaitsevat kytkimet koottuna. Myös sammutus- eli suojahöyryjä tutkittiin. Niistä ei tällä hetkellä ole standardeja. Ohjekirjoissakin niistä löytyy hyvin vähän vain yleistason tietoa. Myöskään Neste Oyj:llä ei ole omaa spesifikaatiota suojahöyryistä.
Työn toisessa osassa tehtiin kehitysehdotuksia paloturvallisuuden parantamiseksi. Lisäksi verrattiin eri liekinilmaisintyyppejä keskenään sekä niiden soveltuvuutta TL1:n kohteisiin. Tehtiin aputyökalu liekinilmaisinkohteiden määrittämistä varten. Kyseisessä työkalussa oli TL1:llä olevat prosessien jakeet listattuna yksiköittäin. Jokaisen jakeen palamiseen liittyvät ominaisuudet, kuten leimahduspiste, itsesyttymislämpötila, kiehumispiste ja räjähdysrajat, olivat listattuna kyseisessä taulukossa. Lisäksi samaan taulukkoon koottiin jakeiden lämpötilat ja paineet eri laitteissa.
Prosessiyksiköiden lay-out-kaavioihin merkittiin nykytilanteet suojahöyryistä ja kenttäkytkimistä. Parannusehdotuksia tehtiin suojahöyryistä ja kenttäkytkimistä. Ehdotukset perustuivat pääosin paloturvallisuuteen liittyvien ohjekirjojen ehdotuksiin.