Läpilyönti. Paikallishistoria, käsikirjoittaminen ja ohjaus harrastajanäyttämölle
Jänis, Tarja (2017)
Jänis, Tarja
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702051995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702051995
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee paikallishistoriaan liittyvien aiheiden ja teemojen käyttämistä käsikirjoittamisen ja ohjaamisen materiaalina harrastajanäyttämöllä.
Opinnäytetyöni kirjallisessa osassa tutkin omaa työskentelyäni, mistä olen saanut kimmokkeen, mitä ilonaiheita, haasteita ja vastoinkäymisiä on tullut vastaan. Tutkin tehdäänkö samankaltaisia tuotantoja myös muualla Suomessa.
Pohdin minkälaista merkitystä harrastajateatterille ja paikkakunnalle on sillä, että esitysten pohjana käytetään paikallisia aiheita. Kysyn onko paikallishistorian käyttäminen käsikirjoituksen kantavana teemana yhteisöä vahvistavaa, innostavaa ja/tai toimintaa voimistavaa.
Käsittelen erityisesti neljää Kyläparin myllyteatterille käsikirjoittamaani näytelmää, jotka ovat Pajari (2010), Korpiroju (2012 ja 2013), Pätsi (2014) ja Läpilyönti (2016). Tutkin miten näytelmän ja käsikirjoituksen kautta käsitellään historiaan pohjautuvia aiheita. Lisääkö tällainen näytelmä ymmärrystä ihmisten toimintaan, ja auttaako paikallishistorian käyttäminen aiheena arvioimaan erilaisia syitä historiallisille tapahtumille.
Mikä on fiktion ja totuuden suhde käsikirjoitetussa, historiaan pohjaavassa näytelmässä. Mikä on katsojan tai näyttelijän kokemus, jos käsikirjoittaja on ottanut taiteellisia vapauksia analysoidessaan historiallista muutosta ja jatkuvuutta. Käsittelen myös flow´n merkitystä kirjoitus- ja esitysvaiheessa.
Opinnäytetyöni toiminnallinen osio koostuu Läpilyönti-näytelmän käsikirjoituksesta ja ohjauksesta.
Opinnäytetyöni kirjallisessa osassa tutkin omaa työskentelyäni, mistä olen saanut kimmokkeen, mitä ilonaiheita, haasteita ja vastoinkäymisiä on tullut vastaan. Tutkin tehdäänkö samankaltaisia tuotantoja myös muualla Suomessa.
Pohdin minkälaista merkitystä harrastajateatterille ja paikkakunnalle on sillä, että esitysten pohjana käytetään paikallisia aiheita. Kysyn onko paikallishistorian käyttäminen käsikirjoituksen kantavana teemana yhteisöä vahvistavaa, innostavaa ja/tai toimintaa voimistavaa.
Käsittelen erityisesti neljää Kyläparin myllyteatterille käsikirjoittamaani näytelmää, jotka ovat Pajari (2010), Korpiroju (2012 ja 2013), Pätsi (2014) ja Läpilyönti (2016). Tutkin miten näytelmän ja käsikirjoituksen kautta käsitellään historiaan pohjautuvia aiheita. Lisääkö tällainen näytelmä ymmärrystä ihmisten toimintaan, ja auttaako paikallishistorian käyttäminen aiheena arvioimaan erilaisia syitä historiallisille tapahtumille.
Mikä on fiktion ja totuuden suhde käsikirjoitetussa, historiaan pohjaavassa näytelmässä. Mikä on katsojan tai näyttelijän kokemus, jos käsikirjoittaja on ottanut taiteellisia vapauksia analysoidessaan historiallista muutosta ja jatkuvuutta. Käsittelen myös flow´n merkitystä kirjoitus- ja esitysvaiheessa.
Opinnäytetyöni toiminnallinen osio koostuu Läpilyönti-näytelmän käsikirjoituksesta ja ohjauksesta.