Leikki-ikäisen lapsen mediakasvatuksen tukeminen terveydenhoitajan työssä
Totska, Viktoria (2017)
Totska, Viktoria
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702031973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702031973
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten mediamaailma vaikuttaa leikki-ikäiseen lapseen, millainen tietämys mediasta on leikki-ikäisten lasten vanhemmilla, sekä miten terveydenhoitaja ja vanhemmat voivat tukea leikki-ikäisen lapsen median turvallista käyttöä. Opinnäytetyön tavoitteena on laajentaa ja kehittää omaa, vanhempien ja terveydenhoitajien tietoisuutta leikki-ikäisen lapsen mediakasvatuksesta. Opinnäytetyö perustuu Seinäjoen ammattikorkeakoulun Pk Inno hankkeeseen, jonka tavoitteena on ympäröivän alueen työelämän kehittäminen. Kyselyyn vastasi 76 vanhempaa. Opinnäytetyö toteutettiin kyselylomakkeen avulla määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Kysely jaettiin vanhemmille täytettäväksi Jurvan Kunnannupun ja Jalasjärven Jokipiin päiväkoteihin.
Medialla on huomattavan tärkeä rooli lasten arjessa ja kasvuympäristössä. Mediaan sisältyy televisio, internet, kirjat, lehdet, tietokonepelit, sosiaalinen media ja radio. Leikki-ikäiset lapset ovat syntyneet suoraan tietoyhteiskuntaan ja heidän median käyttönsä lähtökohdat ovat hyvin erilaiset verrattuna aiempaan sukupolveen. Alle kouluikäiset lapset osaavat jo käyttää medialaitteita ja heidän käsityksensä maailmasta ja todellisuudesta rakentuu osittain median kautta.
Kyselyn vastauksista selvisi, että 50% leikki-ikäisistä lapsista viettää päivittäin 1-2 tuntia median parissa ja 38% on alle tunnin. 68% vanhemmista on keskustellut lapsensa kanssa median turvallisesta käytöstä. Vanhemmista 93% on opettanut lapsilleen, ettei kaikki mediasisältö pidä paikkaansa. Vanhempien mielestä medialla on myönteinen vaikutus lapseen, eikä siitä koeta olevan haittaa lapsen kehitykselle. 84% vanhemmista oli sitä mieltä, että terveydenhoitajan ei ole tarpeellista keskustella heidän kanssaan lapsen mediakasvatuksesta. Kuitenkin 91% vanhemmista, joiden kanssa on keskusteltu aiheesta, koki sen hyödylliseksi.
Medialla on huomattavan tärkeä rooli lasten arjessa ja kasvuympäristössä. Mediaan sisältyy televisio, internet, kirjat, lehdet, tietokonepelit, sosiaalinen media ja radio. Leikki-ikäiset lapset ovat syntyneet suoraan tietoyhteiskuntaan ja heidän median käyttönsä lähtökohdat ovat hyvin erilaiset verrattuna aiempaan sukupolveen. Alle kouluikäiset lapset osaavat jo käyttää medialaitteita ja heidän käsityksensä maailmasta ja todellisuudesta rakentuu osittain median kautta.
Kyselyn vastauksista selvisi, että 50% leikki-ikäisistä lapsista viettää päivittäin 1-2 tuntia median parissa ja 38% on alle tunnin. 68% vanhemmista on keskustellut lapsensa kanssa median turvallisesta käytöstä. Vanhemmista 93% on opettanut lapsilleen, ettei kaikki mediasisältö pidä paikkaansa. Vanhempien mielestä medialla on myönteinen vaikutus lapseen, eikä siitä koeta olevan haittaa lapsen kehitykselle. 84% vanhemmista oli sitä mieltä, että terveydenhoitajan ei ole tarpeellista keskustella heidän kanssaan lapsen mediakasvatuksesta. Kuitenkin 91% vanhemmista, joiden kanssa on keskusteltu aiheesta, koki sen hyödylliseksi.