Vanhempien osallisuus lapsen varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa : vanhempien ja henkilökunnan kokemuksia vanhempien osallisuudesta Kartanonpuiston päiväkodissa
Langhed, Anu (2016)
Langhed, Anu
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702062015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702062015
Tiivistelmä
Varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa vanhemmat ovat osallisina lapsensa varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen suunnittelussa ja arvioinnissa. Vanhempien osallisuus on kirjattu varhaiskasvatusta ja esiopetusta määrittävään lainsäädäntöön, sekä asiakirjoihin. Käytännössä kuitenkin jokainen päiväkoti ja päiväkoti-, sekä esiopetusryhmä ovat muodostaneet oman toimintakulttuurinsa, jossa vanhempien osallisuus huomioidaan ryhmäkohtaisesti käytössä olevin menetelmin.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia, miten kartanonpuiston päiväkodissa vanhempien osallisuus toteutuu tällä hetkellä, sekä miten vanhempien osallisuutta voitaisiin Kartanonpuiston päiväkodissa kehittää. Teoreettisena taustana tutkimukselle esitettiin Bronfenbrennerin ekologista teoriaa, sekä kasvatuskumppanuutta.
Tutkimus toteutettiin Kartanonpuiston päiväkodissa keväällä 2016. Tutkimusmenetelminä käytettiin vanhemmille suunnattua teemahaastattelua, sekä päiväkodin kasvatustehtävissä toimivalle henkilökunnalle lomakehaastattelua. Haastatteluilla saatuja tutkimustuloksia peilattiin teoreettiseen viitekehykseen, sekä huomioitiin kehittämisehdotukset.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on tutkia, miten kartanonpuiston päiväkodissa vanhempien osallisuus toteutuu tällä hetkellä, sekä miten vanhempien osallisuutta voitaisiin Kartanonpuiston päiväkodissa kehittää. Teoreettisena taustana tutkimukselle esitettiin Bronfenbrennerin ekologista teoriaa, sekä kasvatuskumppanuutta.
Tutkimus toteutettiin Kartanonpuiston päiväkodissa keväällä 2016. Tutkimusmenetelminä käytettiin vanhemmille suunnattua teemahaastattelua, sekä päiväkodin kasvatustehtävissä toimivalle henkilökunnalle lomakehaastattelua. Haastatteluilla saatuja tutkimustuloksia peilattiin teoreettiseen viitekehykseen, sekä huomioitiin kehittämisehdotukset.