Esimiesnäkökulmia sosionomin (AMK) koulutuksesta ja osaamisesta lastensuojelutyössä
Tirkkonen, Taru-Tuulia; Nurmi, Raila; Työppönen, Katri (2017)
Tirkkonen, Taru-Tuulia
Nurmi, Raila
Työppönen, Katri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702062018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702062018
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla oli kiinnostus selvittää sosionomin (AMK) osaamista ja työelämän vaatimuksia. Aihe rajattiin koskemaan lastensuojelua työn tekijöiden oman kokemuksen ja kiinnostuksen pohjalta. Tavoitteena oli tuottaa Laurealle sekä muille ammattikorkeakouluille informaatiota siitä, millaista osaamista työelämä odottaa valmistuvilta sosionomeilta. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina oli Laurea ammattikorkeakoulu. Tutkimustehtäväksi muodostui selvittää, millaisia näkemyksiä lastensuojelun esimiehillä on sosionomin koulutuksen tuomasta osaamisesta ja lastensuojelun ohjaajan tehtävän osaamisvaatimuksista.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkielmana. Tärkeimpänä teoreettisena taustana olivat sosionomin kompetenssit, kvalifikaatiot, AMK-koulutus ja lastensuojelutyö. Tutkielmassa haastateltiin kunnallisten lastensuojelupalveluyksiköiden esimiehiä käyttäen viitekehyksenä Laurean sosionomikoulutusohjelman opetussuunnitelmaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Kerätty aineisto litteroitiin ja siitä muodostettiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkielman keskeisenä tuloksena on, että opetussuunnitelman sisältö tukee pitkälti sosionomin osaamisvaatimuksia lastensuojelutyössä. Esimiesnäkemysten mukaan sosionomin koulutukseen tulisi kuitenkin lisätä dokumentointiosaamista. Lisäksi lastensuojelun perusteet nähdään niin merkittävänä osana sosiaalialan työtä, että ne tulisi sisällyttää sosionomin perusopintoihin. Vastavalmistuneiden sosionomien sosiaalialan laintuntemus koetaan olevan puutteellista.
Opinnäytetyössä on kartoitettu sosionomin osaamista. Sitä voisi hyödyntää tulevaisuuden pohdinnassa siitä, miten sosionomin osaamista voidaan hyödyntää lastensuojelun toimintamallien muutoksessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkielmana. Tärkeimpänä teoreettisena taustana olivat sosionomin kompetenssit, kvalifikaatiot, AMK-koulutus ja lastensuojelutyö. Tutkielmassa haastateltiin kunnallisten lastensuojelupalveluyksiköiden esimiehiä käyttäen viitekehyksenä Laurean sosionomikoulutusohjelman opetussuunnitelmaa. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Kerätty aineisto litteroitiin ja siitä muodostettiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkielman keskeisenä tuloksena on, että opetussuunnitelman sisältö tukee pitkälti sosionomin osaamisvaatimuksia lastensuojelutyössä. Esimiesnäkemysten mukaan sosionomin koulutukseen tulisi kuitenkin lisätä dokumentointiosaamista. Lisäksi lastensuojelun perusteet nähdään niin merkittävänä osana sosiaalialan työtä, että ne tulisi sisällyttää sosionomin perusopintoihin. Vastavalmistuneiden sosionomien sosiaalialan laintuntemus koetaan olevan puutteellista.
Opinnäytetyössä on kartoitettu sosionomin osaamista. Sitä voisi hyödyntää tulevaisuuden pohdinnassa siitä, miten sosionomin osaamista voidaan hyödyntää lastensuojelun toimintamallien muutoksessa.