Integroitu markkinointiviestintä diginatiiveille eri mainos- ja mediakanavissa : Kvalitatiivinen tutkimus Hämeenlinnassa opiskelevista nuorista
Pylvinen, Joonas (2017)
Pylvinen, Joonas
Hämeen ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702041992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702041992
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää, missä mediakanavissa nuorille olisi järkevintä viestiä.
Työn teoreettinen viitekehys rakentui integroidun markkinointiviestinnän sekä millenniaalien käsitteiden ympärille. Lähteinä käytettiin runsaasti kirjallisuutta etenkin integroidusta markkinointiviestinnästä ja kansainvälisiä artikkeleja sekä tilastoja, jotka käsittelivät nuoria markkinoinnin kohderyhmänä. Opinnäytetyö hyödyntää kvalitatiivisen tutkimuksen näkökulmaa, ja tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelu, jonka avulla pyrittiin selvittämään syvällisesti, mitä medioita nuoret käyttivät, mitä he niissä tekivät ja mihin he niitä hyödynsivät sekä kuinka paljon ”vanhoja medioita” käytettiin suhteessa sosiaaliseen mediaan ja missä yhteyksissä. Haastatteluja oli yhdeksän ja ne suoritettiin joulukuussa 2016.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että haastatellut nuoret eivät käytä perinteisiä medioita kovinkaan paljon omasta valinnastaan, muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Digitaalisia palveluita sen sijaan käytetään runsaasti, ja esille nousi myös tutkimukseen osallistuneiden nuorten halu estää mainoksia erilaisilla ohjelmilla, mikä pakottaa markkinoijat kehittämään kiertoteitä nuorille viestintää kohdistaessaan. Jatkotutkimuksessa voitaisiin selvittää, minkälaista markkinointiviestintää nuoret haluavat ottaa vastaan ylipäänsä.
Työn teoreettinen viitekehys rakentui integroidun markkinointiviestinnän sekä millenniaalien käsitteiden ympärille. Lähteinä käytettiin runsaasti kirjallisuutta etenkin integroidusta markkinointiviestinnästä ja kansainvälisiä artikkeleja sekä tilastoja, jotka käsittelivät nuoria markkinoinnin kohderyhmänä. Opinnäytetyö hyödyntää kvalitatiivisen tutkimuksen näkökulmaa, ja tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelu, jonka avulla pyrittiin selvittämään syvällisesti, mitä medioita nuoret käyttivät, mitä he niissä tekivät ja mihin he niitä hyödynsivät sekä kuinka paljon ”vanhoja medioita” käytettiin suhteessa sosiaaliseen mediaan ja missä yhteyksissä. Haastatteluja oli yhdeksän ja ne suoritettiin joulukuussa 2016.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että haastatellut nuoret eivät käytä perinteisiä medioita kovinkaan paljon omasta valinnastaan, muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta. Digitaalisia palveluita sen sijaan käytetään runsaasti, ja esille nousi myös tutkimukseen osallistuneiden nuorten halu estää mainoksia erilaisilla ohjelmilla, mikä pakottaa markkinoijat kehittämään kiertoteitä nuorille viestintää kohdistaessaan. Jatkotutkimuksessa voitaisiin selvittää, minkälaista markkinointiviestintää nuoret haluavat ottaa vastaan ylipäänsä.