Buying behavior of a consumer using gluten free products in Finland : case company X
Laine, Aki (2016)
Laine, Aki
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701251652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701251652
Tiivistelmä
Gluteenitonta dieettiä on perinteisesti käytetty keliakian hoidossa mutta viime aikoina, erityisesti viimeisen 50 vuoden aikana siitä on tullut suosittu myös sellaisten ihmisten keskuudessa jotka eivät keliakiaa sairasta. Gluteeniton ruokavalio tarkoittaa luopumista kaikesta jossa on edes jäämiä vehnästä, ohrasta ja rukiista. Tähän sisältyy enemmän tai vähemmän kaikki leivät, pastat, pizzat ja leivitetyt sekä uppopaistetut tuotteet. Nämä allergisoivat viljat on korvattava jollain ja suosituimpia ovat luontaisesti gluteenittomat viljat kuten riisi, maissi, hirssi, tattari, amarantti ja kvinoa. (Arla. 2016. Gluteeniton ruokavalio)
Tämän tutkimuksen päämäärä on ymmärtää sellaisen kuluttajan ostokäyttämistä joka käyttää tai ostaa enimmäkseen gluteenittomia tuotteita ja auttaa alan teollisuutta palvelemaan potentiaalista asiakastaan paremmin.
Tutkimus tehtiin käymällä läpi alakohtaista kirjallisuutta ja artikkeleita eri lähteistä sekä keräämällä quantitatiivista dataa kyselyn avulla. Kyselyyn sisältyi 34 kysymystä ja siihen vastasi 2 414 gluteenittomia tuotteita ostavaa henkilöä. Johtopäätökset tehtiin kyselyn vastausten sekä kirjallisuusosion perusteella.
Kuluttajat arvostavat makua ja laatua ylitse muiden. Hinta ja säilyvyys ovat myös tärkeitä. Yli 70% vastaajista suosii tuoreita tuotteita ja yli 60% luontaisesti gluteenittomia. Kolme neljästä vastaajasta oli tyytyväinen pakkausten kokoihin.
Tutkimus tehtiin yhteistyössä suomalaisen yrityksen kanssa joka valmistaa gluteenittomia tuotteita mutta löydökset sopivat teoriassa myös minkä tahansa gluteenittomia tuotteita valmistavan ja myyvän yrityksen avuksi. Osaa tutkimuksesta voidaan käyttää myös käytännössä minkä tahansa yrityksen toimesta jolla on tuotteita vähittäismyynnissä kaupoissa.
Tämän tutkimuksen päämäärä on ymmärtää sellaisen kuluttajan ostokäyttämistä joka käyttää tai ostaa enimmäkseen gluteenittomia tuotteita ja auttaa alan teollisuutta palvelemaan potentiaalista asiakastaan paremmin.
Tutkimus tehtiin käymällä läpi alakohtaista kirjallisuutta ja artikkeleita eri lähteistä sekä keräämällä quantitatiivista dataa kyselyn avulla. Kyselyyn sisältyi 34 kysymystä ja siihen vastasi 2 414 gluteenittomia tuotteita ostavaa henkilöä. Johtopäätökset tehtiin kyselyn vastausten sekä kirjallisuusosion perusteella.
Kuluttajat arvostavat makua ja laatua ylitse muiden. Hinta ja säilyvyys ovat myös tärkeitä. Yli 70% vastaajista suosii tuoreita tuotteita ja yli 60% luontaisesti gluteenittomia. Kolme neljästä vastaajasta oli tyytyväinen pakkausten kokoihin.
Tutkimus tehtiin yhteistyössä suomalaisen yrityksen kanssa joka valmistaa gluteenittomia tuotteita mutta löydökset sopivat teoriassa myös minkä tahansa gluteenittomia tuotteita valmistavan ja myyvän yrityksen avuksi. Osaa tutkimuksesta voidaan käyttää myös käytännössä minkä tahansa yrityksen toimesta jolla on tuotteita vähittäismyynnissä kaupoissa.