Verkkokaupan käyttöönoton edellytykset ja suunnittelu – Laurea-ammattikorkeakoulu Oy
Turkulainen, Sini (2017)
Turkulainen, Sini
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702031956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702031956
Tiivistelmä
Internet on muuttanut kaupankäyntiä ja tuonut mukanaan yrityksille mahdollisuuden laajentaa toimintaansa sähköisen kaupankäynnin avulla. Verkkokauppa tuo mukaan paitsi monia mahdollisuuksia myös uudenlaisia haasteita. Oikein toteutettuna ja parhaimmillaan verkkokauppa kuitenkin palvelee sekä yritystä että sen asiakkaita.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää verkkokaupan käyttöönoton mahdollisuuksia Laurea-ammattikorkeakoulussa, kartoittaa kohdeyrityksen ja sen asiakkaiden näkemyksiä verkkokaupasta sekä koota käyttöönottosuunnitelman pääperiaatteita myöhemmin käyttöönotettavaa verkkokauppaa varten. Varsinainen verkkokaupan käyttöönotto rajattiin kehittämistehtävän ulkopuolelle aikataulusyistä. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Laureaammattikorkeakoulu Oy:lle syksyn 2016 aikana. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu sähköisen kaupankäynnin, verkkokaupan ja järjestelmähankinnan kirjallisuudesta ja muusta aiheista saatavilla olevasta tiedosta. Tutkimusstrategiaksi kehittämistyössä valittiin toimintatutkimus ja tiedonkeruun menetelmiksi sekä kvalitatiivisen että kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmiä.
Kehittämistehtävän aikana toteutettujen teemahaastattelujen ja kyselytutkimuksen avulla saatiin selvitettyä sekä Laurean että sen asiakkaiden ajatuksia, vaatimuksia ja odotuksia verkkokaupan toiminnan suhteen. Saatuja tutkimustuloksia sekä tehtyä järjestelmävertailua hyödynnettiin koottaessa toimeksiantajalle verkkokaupan käyttöönoton suunnittelutyötä varten käyttöönoton kannalta tärkeimpiä tekijöitä. Tutkimustuloksia ja kehittämistehtävää voidaan hyödyntää myöhemmin Laurean verkkokauppaprojektin edetessä.
Verkkokaupan hankinta on toimeksiantajalle ajankohtainen vuoden 2017 aikana ja tehty tutkimustyö palvelee organisaatiota hankintaprosessin edetessä. Liiketoiminnan kasvaessa verkkokauppa tulee selkeyttämään toimeksiantajan myyntiä ja palvelemaan pitkäaikaisena investointina organisaatiota sekä sisäisten että ulkoisten prosessien näkökulmasta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää verkkokaupan käyttöönoton mahdollisuuksia Laurea-ammattikorkeakoulussa, kartoittaa kohdeyrityksen ja sen asiakkaiden näkemyksiä verkkokaupasta sekä koota käyttöönottosuunnitelman pääperiaatteita myöhemmin käyttöönotettavaa verkkokauppaa varten. Varsinainen verkkokaupan käyttöönotto rajattiin kehittämistehtävän ulkopuolelle aikataulusyistä. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Laureaammattikorkeakoulu Oy:lle syksyn 2016 aikana. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu sähköisen kaupankäynnin, verkkokaupan ja järjestelmähankinnan kirjallisuudesta ja muusta aiheista saatavilla olevasta tiedosta. Tutkimusstrategiaksi kehittämistyössä valittiin toimintatutkimus ja tiedonkeruun menetelmiksi sekä kvalitatiivisen että kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmiä.
Kehittämistehtävän aikana toteutettujen teemahaastattelujen ja kyselytutkimuksen avulla saatiin selvitettyä sekä Laurean että sen asiakkaiden ajatuksia, vaatimuksia ja odotuksia verkkokaupan toiminnan suhteen. Saatuja tutkimustuloksia sekä tehtyä järjestelmävertailua hyödynnettiin koottaessa toimeksiantajalle verkkokaupan käyttöönoton suunnittelutyötä varten käyttöönoton kannalta tärkeimpiä tekijöitä. Tutkimustuloksia ja kehittämistehtävää voidaan hyödyntää myöhemmin Laurean verkkokauppaprojektin edetessä.
Verkkokaupan hankinta on toimeksiantajalle ajankohtainen vuoden 2017 aikana ja tehty tutkimustyö palvelee organisaatiota hankintaprosessin edetessä. Liiketoiminnan kasvaessa verkkokauppa tulee selkeyttämään toimeksiantajan myyntiä ja palvelemaan pitkäaikaisena investointina organisaatiota sekä sisäisten että ulkoisten prosessien näkökulmasta.