Ohjaajan opas perheohjaajille
Kantola, Mervi (2017)
Kantola, Mervi
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702031964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702031964
Tiivistelmä
Toimeksiantajana oli Hyvinkään kaupunki Perhepalveluiden perhetyö, jonka perustehtäviin kuuluu perheiden arjessa selviytymisen vahvistaminen sekä heidän voimavarojensa tukeminen ja elämänhallinnan vahvistaminen. Eväitä arkeen -perhekoulun avulla tarjotaan varhaiskasvatusikäisten
lasten vanhemmille matalan kynnyksen palvelua ja ennaltaehkäisevää perheiden ohjaamista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa ohjaajan opas, joka antaa Perhepalvelujen perheohjaajille käytäntöön yhteneväisen ryhmänohjausmallin ja -rungon varhaiskasvatusikäisten lasten vanhempien ryhmän ohjaamiseen.Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä perheohjaajien teoreettista tietopohjaa ja yhtenäistää perhetyön varhaiskasvatusikäisten lasten vanhempien
ryhmän ohjaamisen laatua.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja siinä on työyhteisöä kehittävä näkökulma. Toimin toisena ryhmän ohjaajana Eväitä arkeen -perhekoulussa. Tämän avulla pystyi tuomaan esille myös kehityksellisiä elementtejä, jotka auttoivat oppaan valmistumisessa.
Perheohjaajat saavat oppaan avulla työkaluja ryhmän ohjaamiseen sekä asiakaskäynneille yksittäisten asiakkaiden ja perheiden kanssa. Oppaan avulla lisätään perheohjaajan tietoisuutta vuorovaikutustyöskentelystä ja
mentalisaatiokyvystä. Sen avulla voidaan myös perehdyttää uusia perheohjaajia.
Jatkotutkimusmahdollisuutena voisi olla sen arvioiminen, miten Eväitä arkeen -perhekoulu vaikuttaa perheen arjen hallintaan.
lasten vanhemmille matalan kynnyksen palvelua ja ennaltaehkäisevää perheiden ohjaamista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa ohjaajan opas, joka antaa Perhepalvelujen perheohjaajille käytäntöön yhteneväisen ryhmänohjausmallin ja -rungon varhaiskasvatusikäisten lasten vanhempien ryhmän ohjaamiseen.Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä perheohjaajien teoreettista tietopohjaa ja yhtenäistää perhetyön varhaiskasvatusikäisten lasten vanhempien
ryhmän ohjaamisen laatua.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja siinä on työyhteisöä kehittävä näkökulma. Toimin toisena ryhmän ohjaajana Eväitä arkeen -perhekoulussa. Tämän avulla pystyi tuomaan esille myös kehityksellisiä elementtejä, jotka auttoivat oppaan valmistumisessa.
Perheohjaajat saavat oppaan avulla työkaluja ryhmän ohjaamiseen sekä asiakaskäynneille yksittäisten asiakkaiden ja perheiden kanssa. Oppaan avulla lisätään perheohjaajan tietoisuutta vuorovaikutustyöskentelystä ja
mentalisaatiokyvystä. Sen avulla voidaan myös perehdyttää uusia perheohjaajia.
Jatkotutkimusmahdollisuutena voisi olla sen arvioiminen, miten Eväitä arkeen -perhekoulu vaikuttaa perheen arjen hallintaan.