Mitä on luonnonkosmetiikka? - tutkimus kuluttajien näkemyksistä
Hallanaro, Jenni (2017)
Hallanaro, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702021896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702021896
Tiivistelmä
Luonnollisuudesta ja luonnonraaka-aineista on tullut viime vuosina yhä suositumpia kosmetiikan valmistuksessa ja markkinoinnissa. Varsin erilaisia kosmetiikkatuotteita voidaan markkinoida luonnollisina tai luonnonkosmetiikkana, sillä luonnonkosmetiikalle ei ole virallista lainsäädännöllistä määritelmää. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kerätä tietoa siitä, mitä kuluttajat ajattelevat luonnonkosmetiikan olevan, minkälaisia mielikuvia kuluttajilla on luonnonkosmetiikasta, ja mitä ominaisuuksia pidetään tärkeinä luonnonkosmetiikkatuotteille. Yhteistyökumppanina työssä oli Berner Oy, ja työn tuloksia on tarkoitus hyödyntää kosmetiikan tuotekehitystyössä.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin eurooppalaisten luonnonkosmetiikkastandardien avulla luonnonkosmetiikan määritelmään. Lisäksi taustoitettiin luonnonkosmetiikan suosion kasvua ja perehdyttiin erityisesti kosmetiikan turvallisuuteen liittyviin teemoihin. Myös negaatioväittämiä ja luonnollisuuden hyödyntämistä kosmetiikan markkinoinnissa käsiteltiin lyhyesti.
Työn tutkimusosuus toteutettiin kyselytutkimuksena, jonka kohderyhmäksi valittiin 15 – 40-vuotiaat tytöt ja naiset. Kyselyyn vastasi 105 henkilöä. Tutkimuksen perusteella luonnonkosmetiikkaa pidetään ennen kaikkea ympäristöystävällisenä, luonnonraaka-aineista valmistettuna kosmetiikkana, joka ei sisällä synteettisiä raaka-aineita. Suurin osa vastaajista myös piti luonnonkosmetiikkaa tavallista kosmetiikkaa turvallisempana. Tutkimuksen avulla saatiin arvokasta tietoa kuluttajien ajatuksista. Tutkimus tukee näkemystä siitä, että mielikuvat luonnonkosmetiikkatuotteiden luonnonläheisyydestä, ympäristöystävällisyydestä ja turvallisuudesta ovat tärkeitä selittäviä tekijöitä luonnonkosmetiikan menestyksen takana.
Teoreettisessa viitekehyksessä perehdyttiin eurooppalaisten luonnonkosmetiikkastandardien avulla luonnonkosmetiikan määritelmään. Lisäksi taustoitettiin luonnonkosmetiikan suosion kasvua ja perehdyttiin erityisesti kosmetiikan turvallisuuteen liittyviin teemoihin. Myös negaatioväittämiä ja luonnollisuuden hyödyntämistä kosmetiikan markkinoinnissa käsiteltiin lyhyesti.
Työn tutkimusosuus toteutettiin kyselytutkimuksena, jonka kohderyhmäksi valittiin 15 – 40-vuotiaat tytöt ja naiset. Kyselyyn vastasi 105 henkilöä. Tutkimuksen perusteella luonnonkosmetiikkaa pidetään ennen kaikkea ympäristöystävällisenä, luonnonraaka-aineista valmistettuna kosmetiikkana, joka ei sisällä synteettisiä raaka-aineita. Suurin osa vastaajista myös piti luonnonkosmetiikkaa tavallista kosmetiikkaa turvallisempana. Tutkimuksen avulla saatiin arvokasta tietoa kuluttajien ajatuksista. Tutkimus tukee näkemystä siitä, että mielikuvat luonnonkosmetiikkatuotteiden luonnonläheisyydestä, ympäristöystävällisyydestä ja turvallisuudesta ovat tärkeitä selittäviä tekijöitä luonnonkosmetiikan menestyksen takana.