Sidosryhmäpalautteen hallintajärjestelmän kehittäminen
Huttula, Arttu (2016)
Huttula, Arttu
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701301772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701301772
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Kemijoki Oy:n käytössä olevaa sidosryhmäpalautteen hallintajärjestelmää. Tavoitteena oli tehdä työn tilaajalle ehdotus ominaisuuksiltaan kattavimmasta ja toiminnaltaan tarjoavasta palaut-teenhallintajärjestelmästä.
Selvitystyötä varten haastattelin Kemijoki Oy:n ja sen kumppaniyrityksen henki-lökuntaa. Haastatteluilla selvitettiin palautteenhallinnan nykytilaa ja mielipiteitä uuden hallintajärjestelmän ominaisuuksista sekä kehitystarpeista. Nykyiseen sidosryhmäpalautteen hallintajärjestelmään oltiin kokonaisuudessa tyytymättömiä. Nykyinen palautteenhallintajärjestelmä on toteutettu Excel-tieto-kantana ja henkilökunnan on tehtävä sen täyttäminen manuaalisesti. Suurin osa kuvaili nykyisen järjestelmän kömpelöksi ja hitaaksi tavaksi hallinnoida pa-lautetta. Kaikki haastateltavat olivat yhtä mieltä siitä, että palautteenhallintajärjes-telmän kehittäminen on ajankohtaista. Uuden palautteenhallintajärjestelmän toivottiin olevan helppokäyttöinen sidos-ryhmille ja Kemijoki Oy:lle sekä kumppaniyrityksille. Haastateltavien mielestä hal-lintajärjestelmän tulisi toimia mobiilisti paikasta riippumatta. Asiasisällöllisesti uu-teen palautteenhallintajärjestelmään otettaisiin mallia nykyisestä palautelomak-keesta yhtiön verkkosivuilla.
Saadut tulokset ovat luotettavia ja niiden pohjalta voidaan tehdä ehdotus toimek-siantajalle uudesta palautteenhallintajärjestelmästä ja palveluntarjoajasta. Uuden sidosryhmäpalaute hallintajärjestelmän tulee olla käytettävyydeltään yksinkertai-nen ja kenttäolosuhteisiin soveltuva. Asiasisällöllisesti uuden palautteenhallinta-järjestelmän on oltava nykyistä selkeämpi ja raportoinnin tehokkaampaa.
Selvitystyötä varten haastattelin Kemijoki Oy:n ja sen kumppaniyrityksen henki-lökuntaa. Haastatteluilla selvitettiin palautteenhallinnan nykytilaa ja mielipiteitä uuden hallintajärjestelmän ominaisuuksista sekä kehitystarpeista. Nykyiseen sidosryhmäpalautteen hallintajärjestelmään oltiin kokonaisuudessa tyytymättömiä. Nykyinen palautteenhallintajärjestelmä on toteutettu Excel-tieto-kantana ja henkilökunnan on tehtävä sen täyttäminen manuaalisesti. Suurin osa kuvaili nykyisen järjestelmän kömpelöksi ja hitaaksi tavaksi hallinnoida pa-lautetta. Kaikki haastateltavat olivat yhtä mieltä siitä, että palautteenhallintajärjes-telmän kehittäminen on ajankohtaista. Uuden palautteenhallintajärjestelmän toivottiin olevan helppokäyttöinen sidos-ryhmille ja Kemijoki Oy:lle sekä kumppaniyrityksille. Haastateltavien mielestä hal-lintajärjestelmän tulisi toimia mobiilisti paikasta riippumatta. Asiasisällöllisesti uu-teen palautteenhallintajärjestelmään otettaisiin mallia nykyisestä palautelomak-keesta yhtiön verkkosivuilla.
Saadut tulokset ovat luotettavia ja niiden pohjalta voidaan tehdä ehdotus toimek-siantajalle uudesta palautteenhallintajärjestelmästä ja palveluntarjoajasta. Uuden sidosryhmäpalaute hallintajärjestelmän tulee olla käytettävyydeltään yksinkertai-nen ja kenttäolosuhteisiin soveltuva. Asiasisällöllisesti uuden palautteenhallinta-järjestelmän on oltava nykyistä selkeämpi ja raportoinnin tehokkaampaa.