Lahden ammattikorkeakoulun opettajien sitoutuminen pedagogisen ohjelman edellyttämiin muutoksiin
Lahtero, Heli (2017)
Lahtero, Heli
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702011880
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702011880
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Lahden ammattikorkeakoulun opettajien sitoutumista pedagogisen ohjelman 2016 – 2018 edellyttämiin muutoksiin. Ohjelman mukaan Lahden ammattikorkeakoulussa opettaja on opiskelijan innostaja ja tuki, pedagoginen asiantuntija ja valmentaja. Opettajuudessa tavoitteena on avata keskustelua tiedon ja osaamisen luomiseen ja jakamiseen. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa, joka tukee opettajien sitoutumista LAMK:n pedagogisen ohjelman mukaiseen opettajuuteen.
Tietoperustassa kuvataan sitoutumisen käsitettä, työntekijän sitoutumisen merkitystä organisaatiolle ja työntekijän sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä. Sitoutuneet työntekijät ovat voimavara, joka auttaa organisaatiota saavuttamaan tavoitteensa ja parantamaan suorituskykyään. Sitouttaakseen työntekijänsä, tulee myös organisaation ponnistella. Tietoperustassa käsitellään myös LAMK:n pedagoginen ohjelma 2016 -2018, jossa keskeisinä teemoina ovat: uudistava oppiminen, kriittinen reflektio, keskustelu ja pohdinta sekä toiminta.
Tutkimusaineisto kerättiin LAMK:n kaikkien alojen (liiketalouden ja matkailun ala, muotoiluinstituutti, musiikki- ja draamainstituutti, sosiaali- ja terveysala ja tekniikan ala) opettajilta webropol-kyselyllä. Lisäksi aineistona käytettiin LAMK:n pedagogista ohjelmaa 2016 -2018.
Tulosten mukaan opettajat pääsäänöisesti tuntevat uuden pedagogisen ohjelman sisällön ja ovat sitoutuneet työskentelemään ohjelman tavoitteiden mukaisesti. Osa opettajista kokee jo aiemmin toteuttaneensa ohjelmassa mainittuja tavoitteita. Heidän opetuskäytäntöjään ohjelma ei ole muuttanut. Tulokset osoittavat, että eri koulutusalojen välistä yhteistoimintaa ja tiimiopettajuutta tulisi lisätä.
Tietoperustassa kuvataan sitoutumisen käsitettä, työntekijän sitoutumisen merkitystä organisaatiolle ja työntekijän sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä. Sitoutuneet työntekijät ovat voimavara, joka auttaa organisaatiota saavuttamaan tavoitteensa ja parantamaan suorituskykyään. Sitouttaakseen työntekijänsä, tulee myös organisaation ponnistella. Tietoperustassa käsitellään myös LAMK:n pedagoginen ohjelma 2016 -2018, jossa keskeisinä teemoina ovat: uudistava oppiminen, kriittinen reflektio, keskustelu ja pohdinta sekä toiminta.
Tutkimusaineisto kerättiin LAMK:n kaikkien alojen (liiketalouden ja matkailun ala, muotoiluinstituutti, musiikki- ja draamainstituutti, sosiaali- ja terveysala ja tekniikan ala) opettajilta webropol-kyselyllä. Lisäksi aineistona käytettiin LAMK:n pedagogista ohjelmaa 2016 -2018.
Tulosten mukaan opettajat pääsäänöisesti tuntevat uuden pedagogisen ohjelman sisällön ja ovat sitoutuneet työskentelemään ohjelman tavoitteiden mukaisesti. Osa opettajista kokee jo aiemmin toteuttaneensa ohjelmassa mainittuja tavoitteita. Heidän opetuskäytäntöjään ohjelma ei ole muuttanut. Tulokset osoittavat, että eri koulutusalojen välistä yhteistoimintaa ja tiimiopettajuutta tulisi lisätä.