Työssäoppimisen kehittäminen
Kantolainen, Eero (2017)
Kantolainen, Eero
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702011873
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201702011873
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Oulun ammattikorkeakoulu
Teknologialiiketoiminta
Työn tekijä: Eero Kantolainen
Työssäoppimisen kehittäminen
Työn ohjaaja: Vesa Moilanen
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: syksy 2016 Sivumäärä: 49 + 9 liitettä
Opinnäytetyö tehtiin Ammattiopisto Lappialle. Ammattiopistossa on perustettu työryhmä, jonka yhtenä osana on palveluprosessien kehittäminen. Opinnäytetyö antaa tukea työryhmän toiminnalle.
Työssäoppimisen kehittämiseksi on tunnistettava työelämän tarpeet ja sovitettava ne opetussuunnitelman mukaisiksi. Tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää Ammattiopisto Lappian työssäoppimisen nykytilaa kyselyn avulla. Toisena tavoitteena oli saatujen kyselytulosten perusteella esittää kehitysehdotuksia ongelmakohtien parantamiseksi.
Tutkimuskyselyn kohteeksi rajattiin Ammattiopisto Lappian pintakäsittelyalan opiskelijat, jotka ovat olleet työssäoppimisjaksolla vuosien 2011–2016 aikana. Toinen kysely kohdennettiin alueella toimiville alan yrityksille. Kyselyn kysymykset painottuivat työssäoppimispaikkaan, sen sopivuuteen, työpaikkaohjaajaan sekä opettajan toimintaan ennen työssäoppimista ja sen aikana. Teoriaosiossa selvitettiin miten työssäoppiminen lain pohjalta tulisi järjestää. Kysely toteutettiin Webropol- ohjelmalla ja se lähetettiin sähköpostitse opiskelijoille sekä alan yrityksille oppilaitoksen vaikutusalueella.
Tutkimuksen tuloksena kehittämiskohteiksi nostan työpaikkaohjaaja koulutuksen järjestämisen sillä vaikka yritysten näkökulmasta heillä on tarpeellinen tieto mutta ei koulutettuja työpaikkaohjaajia. Työssäoppimisjaksojen pituuksia ja ajankohtaa pitää tulevaisuudessa pystyä muuttamaan tarpeen mukaan. Pitää pyrkiä järjestämään riittävän monipuolisia työssäoppimispaikkoja. Yhteistyömahdollisuuksia pitää kehittää sellaisten yritysten kanssa, joihin ei aikaisemmin ole saatu sijoitettua työssäoppijoita. Opiskelijoiden perehdyttämiseen ja työtehtävien vastaavuuteen tulee kiinnittää jatkossa enemmän huomiota. Opettajan työssäoppimisen valvontaan käytettävissä olevat resurssit pitää jatkossa hyödyntää paremmin.
Asiasanat: työssäoppiminen, työpaikkaohjaaja, arviointi
Oulun ammattikorkeakoulu
Teknologialiiketoiminta
Työn tekijä: Eero Kantolainen
Työssäoppimisen kehittäminen
Työn ohjaaja: Vesa Moilanen
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: syksy 2016 Sivumäärä: 49 + 9 liitettä
Opinnäytetyö tehtiin Ammattiopisto Lappialle. Ammattiopistossa on perustettu työryhmä, jonka yhtenä osana on palveluprosessien kehittäminen. Opinnäytetyö antaa tukea työryhmän toiminnalle.
Työssäoppimisen kehittämiseksi on tunnistettava työelämän tarpeet ja sovitettava ne opetussuunnitelman mukaisiksi. Tutkimuksen ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää Ammattiopisto Lappian työssäoppimisen nykytilaa kyselyn avulla. Toisena tavoitteena oli saatujen kyselytulosten perusteella esittää kehitysehdotuksia ongelmakohtien parantamiseksi.
Tutkimuskyselyn kohteeksi rajattiin Ammattiopisto Lappian pintakäsittelyalan opiskelijat, jotka ovat olleet työssäoppimisjaksolla vuosien 2011–2016 aikana. Toinen kysely kohdennettiin alueella toimiville alan yrityksille. Kyselyn kysymykset painottuivat työssäoppimispaikkaan, sen sopivuuteen, työpaikkaohjaajaan sekä opettajan toimintaan ennen työssäoppimista ja sen aikana. Teoriaosiossa selvitettiin miten työssäoppiminen lain pohjalta tulisi järjestää. Kysely toteutettiin Webropol- ohjelmalla ja se lähetettiin sähköpostitse opiskelijoille sekä alan yrityksille oppilaitoksen vaikutusalueella.
Tutkimuksen tuloksena kehittämiskohteiksi nostan työpaikkaohjaaja koulutuksen järjestämisen sillä vaikka yritysten näkökulmasta heillä on tarpeellinen tieto mutta ei koulutettuja työpaikkaohjaajia. Työssäoppimisjaksojen pituuksia ja ajankohtaa pitää tulevaisuudessa pystyä muuttamaan tarpeen mukaan. Pitää pyrkiä järjestämään riittävän monipuolisia työssäoppimispaikkoja. Yhteistyömahdollisuuksia pitää kehittää sellaisten yritysten kanssa, joihin ei aikaisemmin ole saatu sijoitettua työssäoppijoita. Opiskelijoiden perehdyttämiseen ja työtehtävien vastaavuuteen tulee kiinnittää jatkossa enemmän huomiota. Opettajan työssäoppimisen valvontaan käytettävissä olevat resurssit pitää jatkossa hyödyntää paremmin.
Asiasanat: työssäoppiminen, työpaikkaohjaaja, arviointi