Touretten oireyhtymään kuuluvat tic-oireet osana lasten ja nuorten arkea : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Åstrand, Maarit (2016)
Åstrand, Maarit
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701091193
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701091193
Tiivistelmä
Touretten oireyhtymän diagnoosin kriteerit perustuvat tic-oireisiin. Siitä huolimatta Touretten oireyhtymästä tehdyt tutkimukset ovat keskittyneet pääasiassa oireyhtymän kanssa ilmeneviin samanaikaissairauksiin ja niiden aiheuttamiin haasteisiin. Vaikka Touretten oireyhtymä on paljon muutakin kuin siihen kuuluvat tic-oireet, ei niiden vaikutusta arkeen ja elämänlaatuun voida sivuuttaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia vaikutuksia tic-oireilla on 7–18-vuotiaiden lasten ja nuorten arkeen sekä löytää hoitotyön keinoja, joilla arjen sujuvuutta voidaan parantaa.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Sisäänottokriteerien perusteella katsaukseen valikoitui seitsemän (7) kansainvälistä tutkimusartikkelia. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysimenetelmän avulla.
Tuloksista voidaan päätellä, että Touretten oireyhtymään kuuluvat tic-oireet vaikuttavat sitä sairastavien 7–18-vuotiaiden lasten ja nuorten arkeen monin eri tavoin. Eniten haittaa aiheutuu sosiaalisiin suhteisiin. Arjen sujuvuutta voidaan tukea ensisijaisesti erilaisin psykoedukatiivisin keinoin, joita ovat esimerkiksi psykososiaalinen tuki, neuvonta ja ohjaus, joita tulee tarjota sekä Tourette-lapsille ja -nuorille että heidän läheisilleen.
Tärkeää olisi kiinnittää huomiota etenkin sosiaalisten suhteiden laatuun sekä niiden parantamiseen. Tärkein Tourette-lasten ja -nuorten elämänlaatua parantava tekijä on oikean tiedon lisääminen ja hyväksytyksi tuleminen sekä Tourette-lapsen tai -nuoren omasta toimesta, mutta myös perheen, ystävien ja koulun toimesta. Hyväksynnän lisäksi Touretten oireyhtymästä ja siihen liittyvistä tic-oireista kertominen vähentää tic-oireiden aiheuttamia haasteita.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Sisäänottokriteerien perusteella katsaukseen valikoitui seitsemän (7) kansainvälistä tutkimusartikkelia. Aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysimenetelmän avulla.
Tuloksista voidaan päätellä, että Touretten oireyhtymään kuuluvat tic-oireet vaikuttavat sitä sairastavien 7–18-vuotiaiden lasten ja nuorten arkeen monin eri tavoin. Eniten haittaa aiheutuu sosiaalisiin suhteisiin. Arjen sujuvuutta voidaan tukea ensisijaisesti erilaisin psykoedukatiivisin keinoin, joita ovat esimerkiksi psykososiaalinen tuki, neuvonta ja ohjaus, joita tulee tarjota sekä Tourette-lapsille ja -nuorille että heidän läheisilleen.
Tärkeää olisi kiinnittää huomiota etenkin sosiaalisten suhteiden laatuun sekä niiden parantamiseen. Tärkein Tourette-lasten ja -nuorten elämänlaatua parantava tekijä on oikean tiedon lisääminen ja hyväksytyksi tuleminen sekä Tourette-lapsen tai -nuoren omasta toimesta, mutta myös perheen, ystävien ja koulun toimesta. Hyväksynnän lisäksi Touretten oireyhtymästä ja siihen liittyvistä tic-oireista kertominen vähentää tic-oireiden aiheuttamia haasteita.