Työnantajakuva ja sisäinen brändi OP Ryhmässä
Lahtinen, Juuso (2017)
Lahtinen, Juuso
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701261701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701261701
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee OP ryhmän työnantajabrändin rakentamista jo yrityksen palveluksessa olevien työntekijöiden näkökulmasta. Ulkoisia tutkimuksia ko. aihetta koskien on tehty melko paljon, mutta sisäinen työnantajakuvan ja brändin tutkiminen sekä henkilöstön mielleyhtymät brändistä ovat jääneet vähemmälle tutkimusten osalta.
Henkilöstön mielipiteitä mainituista aiheista kysyttiin valitulta joukolta sähköisillä kyselylomakkeilla, joissa esitettiin erilaisia kysymyksiä koskien vastaajan demografisia tekijöitä ja vastaajan mielipiteitä esitettyihin
väittämiin.
Työn tavoitteena oli selvittää työnantajakuvaa yrityksen sisäisesti ja mahdollistaa saadun tiedon käyttämistä suunniteltaessa jatkotoimenpiteitä brändimielikuvan ja työnantajakuvan parantamiseksi. Lisäksi tavoitteena oli yhtenäistää sekä tiivistää yhteistyötä ulkoisen brändin rakentamisen ja sisäisten toimintojen osilta. Työn tavoite oli saada selkeä kuva nykytilanteesta työntekijöiden näkökulmasta ja saada sen avulla tietoa ja vertailupohjaa ulkoisten tutkimusten rinnalle.
Työn toteutustapana oli kvantitatiivinen tutkimus sisältäen joitain syvähaastatteluja työnantajan edustajien osalta, joilla saatiin myös riittävä kuva työnantajan tavoitteista, sisäisestä brändijohtamisesta sekä työnantajalupauksesta. Työn tuloksia analysoitiin ja tehtiin päätelmiä korreloimalla erilaisia vastaajien demografisia tekijöitä varsinaisiin mielipiteisiin brändistä ja työnantajakuvasta.
Työ toteutettiin tiiviissä yhteistyössä asiasta toimeksiantajalla vastaavan osaston kanssa. Mukana työn käytännön tekemisessä oli myös ulkoinen kumppani, joka on mitannut ja analysoinut aiemmin joitain lähellä työn aihetta olevia tutkimuksia. Tuloksia ja päätelmiä pyrittiin saamaan mahdollisimman laaja-alaisesti, jotta toimeksiantaja pystyy todellisesti hyödyntämään niitä sisäisen brändin rakentamisen sekä työnantajakuvan suunnittelussa.
Henkilöstön mielipiteitä mainituista aiheista kysyttiin valitulta joukolta sähköisillä kyselylomakkeilla, joissa esitettiin erilaisia kysymyksiä koskien vastaajan demografisia tekijöitä ja vastaajan mielipiteitä esitettyihin
väittämiin.
Työn tavoitteena oli selvittää työnantajakuvaa yrityksen sisäisesti ja mahdollistaa saadun tiedon käyttämistä suunniteltaessa jatkotoimenpiteitä brändimielikuvan ja työnantajakuvan parantamiseksi. Lisäksi tavoitteena oli yhtenäistää sekä tiivistää yhteistyötä ulkoisen brändin rakentamisen ja sisäisten toimintojen osilta. Työn tavoite oli saada selkeä kuva nykytilanteesta työntekijöiden näkökulmasta ja saada sen avulla tietoa ja vertailupohjaa ulkoisten tutkimusten rinnalle.
Työn toteutustapana oli kvantitatiivinen tutkimus sisältäen joitain syvähaastatteluja työnantajan edustajien osalta, joilla saatiin myös riittävä kuva työnantajan tavoitteista, sisäisestä brändijohtamisesta sekä työnantajalupauksesta. Työn tuloksia analysoitiin ja tehtiin päätelmiä korreloimalla erilaisia vastaajien demografisia tekijöitä varsinaisiin mielipiteisiin brändistä ja työnantajakuvasta.
Työ toteutettiin tiiviissä yhteistyössä asiasta toimeksiantajalla vastaavan osaston kanssa. Mukana työn käytännön tekemisessä oli myös ulkoinen kumppani, joka on mitannut ja analysoinut aiemmin joitain lähellä työn aihetta olevia tutkimuksia. Tuloksia ja päätelmiä pyrittiin saamaan mahdollisimman laaja-alaisesti, jotta toimeksiantaja pystyy todellisesti hyödyntämään niitä sisäisen brändin rakentamisen sekä työnantajakuvan suunnittelussa.