Ohjauskeskustelu : opiskelijoiden reflektoinnin tukemisen malli
Jussila, Jaana; Kohonen, Sari (2016)
Jussila, Jaana
Kohonen, Sari
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701181460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701181460
Tiivistelmä
Ohjauskeskustelu on oleellinen osa opiskelijan henkilökohtaista ohjausta. Terveysalan käytännön harjoittelun ohjaajat ovat huomanneet ohjauskeskustelutaitojensa rajallisuuden ja puutteellisuuden. Reflektointi lisää yhteistä ymmärrystä opiskelijan ja ohjaajan välillä, mikä on ohjauskeskustelun yhtenä tavoitteena. Reflektoinnin avulla opitut asiat liitetään laajempaan asiayhteyteen ja niitä peilataan aiempiin kokemuksiin ja ajatuksiin. Reflektointi lisää myös ohjaajan omaa ymmärrystä työtään kohtaan, kun hän reflektoi yhdessä opiskelijan kanssa. Opiskelijan kohdalla reflektointi edistää hänen oppimistaan harjoittelussa ja auttaa teoriatiedon ja käytännön yhdistämisessä.
Opinnäytetyö oli osa Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin opiskelijaohjauksen verkkokurssia. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli löytää toimiva malli ohjauskeskustelun tueksi kirjallisuuden pohjalta ja tämän mallin avulla parantaa opiskelijaohjausta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä video ohjauskeskustelusta ja apukysymyslista reflektion tueksi Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin opiskelijaohjauksen verkkokurssiin. Ohjauskeskustelun viitekehykseksi videolle valittiin kirjallisuudesta Gibbsin kehä.
Opinnäytetyö oli osa Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin opiskelijaohjauksen verkkokurssia. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli löytää toimiva malli ohjauskeskustelun tueksi kirjallisuuden pohjalta ja tämän mallin avulla parantaa opiskelijaohjausta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä video ohjauskeskustelusta ja apukysymyslista reflektion tueksi Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin opiskelijaohjauksen verkkokurssiin. Ohjauskeskustelun viitekehykseksi videolle valittiin kirjallisuudesta Gibbsin kehä.