Livevideoiden mahdollisuudet kuluttajamarkkinoinnin uutena välineenä
Hemminki, Iisa; Hongisto, Minja (2017)
Hemminki, Iisa
Hongisto, Minja
Turun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701251657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701251657
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esiin niitä mahdollisuuksia ja haasteita, joita livevideot erityisesti sosiaalisessa mediassa tuovat suomalaisyritysten kuluttajamarkkinointiin. Tavoitteena oli hyödyttää kokonaisvaltaisesti kaikkia Suomessa toimivia yrityksiä niiden pyrkiessä sisällyttämään livevideoita markkinointikeinoihinsa. Opinnäytetyön aihe valittiin ilmiön ajankohtaisuuden ja kirjoittajien oman harrastuneisuuden perusteella. Aiheesta teki erityisen mieleniintoisen myös se, että livelähetykset ovat nykyisessä muodossaan vielä verrattain uusi ilmiö, eikä niitä ole vielä juurikaan tutkittu Suomessa.
Livevideoilla tarkoitetaan videomuotoista sisältöä, jota katsoja voi seurata reaaliaikaisesti samalla hetkellä, kun videota kuvataan. Livevideot ovat viimeisen muutaman vuoden sisällä nousseet erityisen huomion keskiöön, ja monet merkittävät sosiaalisen median alustat, kuten Facebook ja Twitter, ovatkin keskittyneet liveominaisuuden kehittämiseen. Myös yritykset ovat alkaneet hiljalleen ottaa livevideoita osaksi viestintäänsä.
Opinnäytetyön aihetta lähestyttiin livevideoiden nykyisen suosion taustalla vaikuttavien digitaalisen ja reaaliaikaisen markkinoinnin kautta. Digitaalisten alustojen kehitys on vaatinut myös sisällöntuottajilta entistä nopeampaa reagointia kuluttajia puhuttaviin aiheisiin. Livevideot tarjoavat yrityksille mahdollisuuden tuottaa aitoa ja lähestyttävää sisältöä, joka on viiveettömästi kuluttajien saatavilla. Interaktiivisuus antaa yrityksille mahdollisuuden päästä lähelle kuluttajia ja saada näin arvokasta tietoa heidän mieltymyksistään ja tarpeistaan.
Työn empiirinen osa toteutettiin marraskuussa 2016 kuluttajakyselyn muodossa, johon vastasi 221 henkilöä. Kyselyn tavoitteena oli saada uutta tietoa kuluttajien suhtautumisesta livevideoihin sekä siitä, miten yritykset voisivat niitä hyödyntää osana kuluttajamarkkinointiaan. Tutkimuksen ja tietoperustan pohjalta voidaan esittää, että suomalaiset kuluttajat seuraavat livevideoita vielä suhteellisen vähän, mutta niistä ollaan kiinnostuneita ja niiden mahdollisuuksiin tulevaisuudessa uskotaan. Livevideoita katsotaan erityisesti nuorten keskuudessa, ja tällä hetkellä kannattavimpana julkaisualustana on selvästi yhteisöpalvelu Facebook. Lähetysten aiheina yritysten kannattaa suosia erityisesi kulttuuria, haastatteluja ja ”behind the scenes” -tyyppistä materiaalia. Aitous ja interaktiivisuus ovat livevideoiden keskiössä.
Livevideoilla tarkoitetaan videomuotoista sisältöä, jota katsoja voi seurata reaaliaikaisesti samalla hetkellä, kun videota kuvataan. Livevideot ovat viimeisen muutaman vuoden sisällä nousseet erityisen huomion keskiöön, ja monet merkittävät sosiaalisen median alustat, kuten Facebook ja Twitter, ovatkin keskittyneet liveominaisuuden kehittämiseen. Myös yritykset ovat alkaneet hiljalleen ottaa livevideoita osaksi viestintäänsä.
Opinnäytetyön aihetta lähestyttiin livevideoiden nykyisen suosion taustalla vaikuttavien digitaalisen ja reaaliaikaisen markkinoinnin kautta. Digitaalisten alustojen kehitys on vaatinut myös sisällöntuottajilta entistä nopeampaa reagointia kuluttajia puhuttaviin aiheisiin. Livevideot tarjoavat yrityksille mahdollisuuden tuottaa aitoa ja lähestyttävää sisältöä, joka on viiveettömästi kuluttajien saatavilla. Interaktiivisuus antaa yrityksille mahdollisuuden päästä lähelle kuluttajia ja saada näin arvokasta tietoa heidän mieltymyksistään ja tarpeistaan.
Työn empiirinen osa toteutettiin marraskuussa 2016 kuluttajakyselyn muodossa, johon vastasi 221 henkilöä. Kyselyn tavoitteena oli saada uutta tietoa kuluttajien suhtautumisesta livevideoihin sekä siitä, miten yritykset voisivat niitä hyödyntää osana kuluttajamarkkinointiaan. Tutkimuksen ja tietoperustan pohjalta voidaan esittää, että suomalaiset kuluttajat seuraavat livevideoita vielä suhteellisen vähän, mutta niistä ollaan kiinnostuneita ja niiden mahdollisuuksiin tulevaisuudessa uskotaan. Livevideoita katsotaan erityisesti nuorten keskuudessa, ja tällä hetkellä kannattavimpana julkaisualustana on selvästi yhteisöpalvelu Facebook. Lähetysten aiheina yritysten kannattaa suosia erityisesi kulttuuria, haastatteluja ja ”behind the scenes” -tyyppistä materiaalia. Aitous ja interaktiivisuus ovat livevideoiden keskiössä.