Kuuloa suojaamassa - Toiminnallinen terveyskasvatusoppitunti viidesluokkalaisille
Ahokas, Jonna; Korpelainen, Mila (2017)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Ahokas, Jonna
Korpelainen, Mila
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701231565
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701231565
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusmateriaalia alakoulun viidesluokkalaisille kuulonsuojaamisesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli se, että viidesluokkalaiset oppivat suojaamaan kuuloaan. Kohderyhmäksi valittiin viidesluokkalaiset, sillä kiinnostus musiikkia ja muita vapaa-ajan meluisia tapahtumia kohtaan alkaa tuossa iässä pikkuhiljaa nousta. Lisäksi itsenäistymisen myötä myös kuulonsuojaamisen vastuu siirtyy nuorelle itselleen.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun ja Helsinki Ear Instituten kanssa. Helsinki Ear Institute on tinnituksen ja kuulovammojen tutkimukseen ja hoitoon erikoistunut lääkäriasema, jonka yhteyshenkilönä opinnäytetyössä toimi korva-, nenä- ja kurkkutautien asiantuntijahoitaja ja johtava ylihoitaja Jarmo Lehtimäki.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Powerpoint-esitys, jonka on tarkoitus toimia terveydenhoitajien välineenä viidesluokkalaisten ohjaamisessa kuuloon ja kuulonsuojaamiseen liittyvissä asioissa. Syntynyttä oppimateriaalia testattiin muutamalla viidesluokkalaisella ja lisäksi materiaalista kerättiin palautetta kouluterveydenhoitajilta. Näiden palautteiden pohjalta materiaalia paranneltiin. Lisäksi koko prosessista saatiin palautetta myös työelämäedustajalta ja opinnäytetyön ohjaavalta opettajalta. Palaute oli positiivista sekä sisälsi kehitysehdotuksia. Palautteen antajat kokivat aiheen mielenkiintoiseksi ja esityksen hyväksi apuvälineeksi terveydenhoitajan työhön.
Jatkoehdotuksia opinnäytetöihin olisi tutkia, kuinka paljon viidesluokkalaisilla on tietoa kuulosta tai sen suojaamisesta. Tämän tiedon jälkeen oppimateriaalia pystyisi suuntaamaan vielä paremmin kohderyhmälle. Powerpoint-esityksen käytettävyyttä voitaisiin myös tutkia lisää. Tulevaisuudessa valmista tuotosta olisi hyvä testata useammalla viidesluokkalaisten ryhmällä. Terveydenhoitajat voisivat testata opetusmateriaalia toteuttamalla esityksen pohjalta terveyskasvatusoppitunnin. Esityksen toimivuutta voisi mahdollisesti jatkossa testata myös muilla ikäryhmillä. Valmiin esityksen avulla pystytään kehittämään terveydenhoitajan toteuttamaa ennaltaehkäisevää hoitotyötä.
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Laurea-ammattikorkeakoulun ja Helsinki Ear Instituten kanssa. Helsinki Ear Institute on tinnituksen ja kuulovammojen tutkimukseen ja hoitoon erikoistunut lääkäriasema, jonka yhteyshenkilönä opinnäytetyössä toimi korva-, nenä- ja kurkkutautien asiantuntijahoitaja ja johtava ylihoitaja Jarmo Lehtimäki.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Powerpoint-esitys, jonka on tarkoitus toimia terveydenhoitajien välineenä viidesluokkalaisten ohjaamisessa kuuloon ja kuulonsuojaamiseen liittyvissä asioissa. Syntynyttä oppimateriaalia testattiin muutamalla viidesluokkalaisella ja lisäksi materiaalista kerättiin palautetta kouluterveydenhoitajilta. Näiden palautteiden pohjalta materiaalia paranneltiin. Lisäksi koko prosessista saatiin palautetta myös työelämäedustajalta ja opinnäytetyön ohjaavalta opettajalta. Palaute oli positiivista sekä sisälsi kehitysehdotuksia. Palautteen antajat kokivat aiheen mielenkiintoiseksi ja esityksen hyväksi apuvälineeksi terveydenhoitajan työhön.
Jatkoehdotuksia opinnäytetöihin olisi tutkia, kuinka paljon viidesluokkalaisilla on tietoa kuulosta tai sen suojaamisesta. Tämän tiedon jälkeen oppimateriaalia pystyisi suuntaamaan vielä paremmin kohderyhmälle. Powerpoint-esityksen käytettävyyttä voitaisiin myös tutkia lisää. Tulevaisuudessa valmista tuotosta olisi hyvä testata useammalla viidesluokkalaisten ryhmällä. Terveydenhoitajat voisivat testata opetusmateriaalia toteuttamalla esityksen pohjalta terveyskasvatusoppitunnin. Esityksen toimivuutta voisi mahdollisesti jatkossa testata myös muilla ikäryhmillä. Valmiin esityksen avulla pystytään kehittämään terveydenhoitajan toteuttamaa ennaltaehkäisevää hoitotyötä.