Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
"SE ON VIROKSI ÜKS!" : Taidelähtöiset toimintatuokiot luomassa maahanmuuttajalapselle positiivista kokemusta omasta äidinkielestä
Gyllenbögel, Suzanne; Thind, Suman (2017)
Gyllenbögel, Suzanne
Thind, Suman
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701231568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701231568
Tiivistelmä
Suzanne Gyllenbögel & Suman Thind ”SE ON VIROKSI ÜKS!” Taidelähtöiset toimintatuokiot luomassa maahanmuuttajalapselle positiivista kokemusta omasta äidinkielestään. Helsinki, Kevät 2017. 57 s., 9 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosiaali- ja kas-vatusalan suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi (AMK) + lastentarhaopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada valmistavan luokan oppilaille positiivinen kokemus omasta äidinkielestä, tuottaa mallinnus toimintatuokioiden sisällöstä ja löytää uusi yhteistyön mahdollisuus rinnakkaisluokkien kesken. Tuotimme mallinnuksen taidelähtöisistä toimintatuokioista, joiden tarkoituksena on tukea maahanmuuttajalapsen myönteistä suhtautumista omaan äidinkieleensä. Pyrkimyksenämme on, että lastentarhanopettajat ja luokanopettajat voivat hyödyn-tää sitä omassa toiminnassaan ja yhteistyössä muiden rinnakkaisryhmien kanssa. Valitsimme menetelmäksi musiikkimaalaamisen ja suunnittelimme toiminnalliset tuokiot mahdollisimman lapsilähtöisesti.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja se toteutettiin yhdessä erään valmistavan luokan kanssa. Luokassa oppilaiden ikäjakauma oli 7-13 vuotta opinnäytetyön tekohetkellä. Koska molemmat suoritamme lastentarhanopettajan virkakelpoisuutta, keskityimme opinnäytetyössämme 7–8-vuotiaisiin lapsiin, jotka olivat ensimmäisellä luokalla, sekä varhaiskasvatuksen näkökulmaan. Toimintatuokioiden rakenne oli samanlainen jokaisella kerralla. Pidimme yhteensä kuusi tuokiota, joista kolme oli suunnittelutuokioita ja kolme itse toimintatuoki-oita. Pidimme kolmelle kielelle (viro, venäjä ja arabia) omat toimintatuokiot ja jokaiselle toimintatuokiolle suunnittelukerran. Suunnittelukertoihin osallistui-vat valmistavan luokan lapset. Toimintatuokioihin osallistuivat valmistavan luokan oppilaiden lisäksi yleisopetuksessa olevat rinnakkaisluokkalaiset lapset. Tuokioiden aikana opettelimme yhdessä yksikertaisia asioita tuokion kielellä ja lapset musiikkimaalasivat yhdessä.
Opinnäytetyön raportissa käsittelemme monikulttuurisuutta, perusopetukseen valmistavaa opetusta, kaksikielisyyttä ja äidinkieltä sekä taidelähtöisyyttä.
Opinnäytetyön toiminnallisia tuokioita arvioitiin lasten ja luokanopettajan kans-sa. Lisäksi pidimme molemmat työpäiväkirjaa. Lapset antoivat toimintatuokioista positiivista palautetta ja olivat innostuneita maalaamisesta ja musiikista. Lapset olivat innokkaasti mukana toimintatuokioiden toteutuksessa. Tuokioissa mu-kana ollut luokanopettaja arvioi tuokiot toimiviksi ja ensimmäisen ja toisen luo-kan oppilaille sopiviksi. Toimintatuokioiden toteuttamisesta tehtiin mallinnus, joka on opinnäytetyön liitteenä.
Asiasanat: kaksikielisyys, äidinkieli, taidelähtöisyys, monikulttuurisuus, valmistava opetus
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosiaali- ja kas-vatusalan suuntautumisvaihtoehto, Sosionomi (AMK) + lastentarhaopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada valmistavan luokan oppilaille positiivinen kokemus omasta äidinkielestä, tuottaa mallinnus toimintatuokioiden sisällöstä ja löytää uusi yhteistyön mahdollisuus rinnakkaisluokkien kesken. Tuotimme mallinnuksen taidelähtöisistä toimintatuokioista, joiden tarkoituksena on tukea maahanmuuttajalapsen myönteistä suhtautumista omaan äidinkieleensä. Pyrkimyksenämme on, että lastentarhanopettajat ja luokanopettajat voivat hyödyn-tää sitä omassa toiminnassaan ja yhteistyössä muiden rinnakkaisryhmien kanssa. Valitsimme menetelmäksi musiikkimaalaamisen ja suunnittelimme toiminnalliset tuokiot mahdollisimman lapsilähtöisesti.
Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja se toteutettiin yhdessä erään valmistavan luokan kanssa. Luokassa oppilaiden ikäjakauma oli 7-13 vuotta opinnäytetyön tekohetkellä. Koska molemmat suoritamme lastentarhanopettajan virkakelpoisuutta, keskityimme opinnäytetyössämme 7–8-vuotiaisiin lapsiin, jotka olivat ensimmäisellä luokalla, sekä varhaiskasvatuksen näkökulmaan. Toimintatuokioiden rakenne oli samanlainen jokaisella kerralla. Pidimme yhteensä kuusi tuokiota, joista kolme oli suunnittelutuokioita ja kolme itse toimintatuoki-oita. Pidimme kolmelle kielelle (viro, venäjä ja arabia) omat toimintatuokiot ja jokaiselle toimintatuokiolle suunnittelukerran. Suunnittelukertoihin osallistui-vat valmistavan luokan lapset. Toimintatuokioihin osallistuivat valmistavan luokan oppilaiden lisäksi yleisopetuksessa olevat rinnakkaisluokkalaiset lapset. Tuokioiden aikana opettelimme yhdessä yksikertaisia asioita tuokion kielellä ja lapset musiikkimaalasivat yhdessä.
Opinnäytetyön raportissa käsittelemme monikulttuurisuutta, perusopetukseen valmistavaa opetusta, kaksikielisyyttä ja äidinkieltä sekä taidelähtöisyyttä.
Opinnäytetyön toiminnallisia tuokioita arvioitiin lasten ja luokanopettajan kans-sa. Lisäksi pidimme molemmat työpäiväkirjaa. Lapset antoivat toimintatuokioista positiivista palautetta ja olivat innostuneita maalaamisesta ja musiikista. Lapset olivat innokkaasti mukana toimintatuokioiden toteutuksessa. Tuokioissa mu-kana ollut luokanopettaja arvioi tuokiot toimiviksi ja ensimmäisen ja toisen luo-kan oppilaille sopiviksi. Toimintatuokioiden toteuttamisesta tehtiin mallinnus, joka on opinnäytetyön liitteenä.
Asiasanat: kaksikielisyys, äidinkieli, taidelähtöisyys, monikulttuurisuus, valmistava opetus