Ikääntyneiden palveluohjaus Itä-Vantaalla
Harju, Saara (2017)
Harju, Saara
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701231558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701231558
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Harju, Saara. Ikääntyneiden palveluohjaus Itä-Vantaalla.
Kevät 2017, 66 s., 7 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Syrjäytymisvaarassa olevien terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, sosionomi (ylempi amk).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Itä-Vantaan asiakasohjausyksikössä työskentelevien palveluohjaajien kokemuksia ikääntyneiden palveluohjauksesta. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää palveluohjaajien kehittämisideoita ikääntyneiden palveluohjaukseen liittyen.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin haastattelemalla Itä-Vantaan asiakasohjausyksikön viittä palveluohjaajaa. Haastattelut olivat luonteeltaan teemahaastatteluja. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan palveluohjaajilla oli hyviä kokemuksia ikääntyneiden palveluohjauksesta. Palvelutarpeen arviointia pidettiin monipuolisena ja tiimityöhön oltiin erittäin tyytyväisiä. Moniammatillisia verkostoja pystyttiin hyödyntämään palveluohjauksessa hyvin. Uutta asiakasohjausyksikköä pidettiin helposti saavutettavana ja selkeämpänä verrattuna entiseen toimintaan, jolloin palvelut olivat olleet hajallaan eri yksiköissä.
Palveluohjauksessa koettiin kuitenkin myös haasteita. Palveluohjaajat kokivat työssään kiirettä ja toivoivat, että henkilökuntaa olisi enemmän. Haasteina mainittiin myös asiakkaiden pitkät odotusajat ja tiukat kriteerit palvelujen piiriin pääsemiseksi.
Palveluohjauksen vastuutyöntekijämallia haluttiin kehittää vielä toimivammaksi. Toivottiin, että sama työntekijä vastaisi nykyistä enemmän asiakkaan kokonaistilanteen selvittämisestä ja palvelujen järjestämisestä. Kehittämistarpeita nähtiin myös kirjaamiseen liittyvissä käytännöissä. Palveluohjaajat toivoivat, että osattaisiin kirjata olennaiset asiat ja että kirjaamiskäytäntöjä kehitettäisiin yhdessä tiiminä. Lisäksi toivottiin, että asiakasohjausyksikön toimintatavat ja keskeiset tehtävät olisivat vielä paremmin tiedossa koko Vantaan kaupungin tasolla.
Tämän opinnäytetyön tulosten ja aikaisempien tutkimusten perusteella voidaan todeta, että moniammatillinen yhteistyö ja asiakkaan osallisuus ovat keskeisiä asioita palveluohjauksessa. Jatkotutkimusaiheena olisi hyvä selvittää vantaalaisten ikääntyneiden kokemuksia saamastaan palveluohjauksesta.
Asiasanat: ikääntyminen, palveluohjaus, moniammatillisuus, osallisuus
Harju, Saara. Ikääntyneiden palveluohjaus Itä-Vantaalla.
Kevät 2017, 66 s., 7 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Syrjäytymisvaarassa olevien terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen, sosionomi (ylempi amk).
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Itä-Vantaan asiakasohjausyksikössä työskentelevien palveluohjaajien kokemuksia ikääntyneiden palveluohjauksesta. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää palveluohjaajien kehittämisideoita ikääntyneiden palveluohjaukseen liittyen.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin haastattelemalla Itä-Vantaan asiakasohjausyksikön viittä palveluohjaajaa. Haastattelut olivat luonteeltaan teemahaastatteluja. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tulosten mukaan palveluohjaajilla oli hyviä kokemuksia ikääntyneiden palveluohjauksesta. Palvelutarpeen arviointia pidettiin monipuolisena ja tiimityöhön oltiin erittäin tyytyväisiä. Moniammatillisia verkostoja pystyttiin hyödyntämään palveluohjauksessa hyvin. Uutta asiakasohjausyksikköä pidettiin helposti saavutettavana ja selkeämpänä verrattuna entiseen toimintaan, jolloin palvelut olivat olleet hajallaan eri yksiköissä.
Palveluohjauksessa koettiin kuitenkin myös haasteita. Palveluohjaajat kokivat työssään kiirettä ja toivoivat, että henkilökuntaa olisi enemmän. Haasteina mainittiin myös asiakkaiden pitkät odotusajat ja tiukat kriteerit palvelujen piiriin pääsemiseksi.
Palveluohjauksen vastuutyöntekijämallia haluttiin kehittää vielä toimivammaksi. Toivottiin, että sama työntekijä vastaisi nykyistä enemmän asiakkaan kokonaistilanteen selvittämisestä ja palvelujen järjestämisestä. Kehittämistarpeita nähtiin myös kirjaamiseen liittyvissä käytännöissä. Palveluohjaajat toivoivat, että osattaisiin kirjata olennaiset asiat ja että kirjaamiskäytäntöjä kehitettäisiin yhdessä tiiminä. Lisäksi toivottiin, että asiakasohjausyksikön toimintatavat ja keskeiset tehtävät olisivat vielä paremmin tiedossa koko Vantaan kaupungin tasolla.
Tämän opinnäytetyön tulosten ja aikaisempien tutkimusten perusteella voidaan todeta, että moniammatillinen yhteistyö ja asiakkaan osallisuus ovat keskeisiä asioita palveluohjauksessa. Jatkotutkimusaiheena olisi hyvä selvittää vantaalaisten ikääntyneiden kokemuksia saamastaan palveluohjauksesta.
Asiasanat: ikääntyminen, palveluohjaus, moniammatillisuus, osallisuus