Matkailutuotteen suunnittelu : case Lieksa
Niskanen, Mikko (2017)
Niskanen, Mikko
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701161391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701161391
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö muodostuu kahdesta osuudesta, teoreettisesta ja käytännöllisestä, eli opinnäytetyö on toiminnallinen. Toimeksiantajana toimii Lieksassa toimiva matkailualan yrittäjä Eero Kortelainen. Eero omistaa toiminimellä toimivan yrityksen Erä-Eero, joka tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden päästä kuvaamaan Suomessa esiintyviä petoeläimiä luonnontilassa, sekä muita luontoon pohjautuvia matkailutuotteita.
Työn teoriaosuudessa käsitellään ensin yritysten välistä yhteistyötä, miten sitä voidaan kehittää ja millaista hyötyä se yrityksille tuottaa. Tämän jälkeen käsitellään matkailun teoriaa ja erilaisia matkailulajeja, jotka muodostavat suunniteltavan matkailutuotteen. Viimeiseksi teoriaosuudessa käsitellään itse matkailutuotteen suunnitteluprosessia ja mitä kaikkea siinä tulee ottaa huomioon.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa käydään läpi matkailutuotteen suunnittelu toimeksiantajan yritykselle, joka toteutetaan yhteistyössä toisen samalla alalla ja alueella toimivan yrityksen kanssa. Toiveena on kehittää alueella toimivien yritysten välistä yhteistyötä opinnäytetyön tuloksena syntyvän tuotteen avulla. Alueella on nykyisin hieman yhteistyötä yritysten kesken, mutta silti vallitseva ilmapiiri on hieman kielteinen asian suhteen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi uuden matkailutuotteen suunnitelma, jonka avulla lopullinen tuote voidaan toteuttaa. Tuotteen asiakasryhmäksi on valikoitunut luonnosta kiinnostuneet, noin 30-35 vuotiaat kotimaiset, sekä ulkomaiset kuluttajat. Matkailutuote kestää viisi päivää, joiden aikana asiakkaat pääsevät näkemään Suomen luonnossa esiintyviä villieläimiä kuvauskämpältä sekä laskemaan koskia Ruunaalla. Asiakkaat voivat halutessaan sisällyttää tuotteeseen myös kalastusta ja pieniä vaelluksia. Tuote on suunniteltu helposti muokattavaksi asiakasryhmien toiveiden mukaan.
Työn teoriaosuudessa käsitellään ensin yritysten välistä yhteistyötä, miten sitä voidaan kehittää ja millaista hyötyä se yrityksille tuottaa. Tämän jälkeen käsitellään matkailun teoriaa ja erilaisia matkailulajeja, jotka muodostavat suunniteltavan matkailutuotteen. Viimeiseksi teoriaosuudessa käsitellään itse matkailutuotteen suunnitteluprosessia ja mitä kaikkea siinä tulee ottaa huomioon.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa käydään läpi matkailutuotteen suunnittelu toimeksiantajan yritykselle, joka toteutetaan yhteistyössä toisen samalla alalla ja alueella toimivan yrityksen kanssa. Toiveena on kehittää alueella toimivien yritysten välistä yhteistyötä opinnäytetyön tuloksena syntyvän tuotteen avulla. Alueella on nykyisin hieman yhteistyötä yritysten kesken, mutta silti vallitseva ilmapiiri on hieman kielteinen asian suhteen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi uuden matkailutuotteen suunnitelma, jonka avulla lopullinen tuote voidaan toteuttaa. Tuotteen asiakasryhmäksi on valikoitunut luonnosta kiinnostuneet, noin 30-35 vuotiaat kotimaiset, sekä ulkomaiset kuluttajat. Matkailutuote kestää viisi päivää, joiden aikana asiakkaat pääsevät näkemään Suomen luonnossa esiintyviä villieläimiä kuvauskämpältä sekä laskemaan koskia Ruunaalla. Asiakkaat voivat halutessaan sisällyttää tuotteeseen myös kalastusta ja pieniä vaelluksia. Tuote on suunniteltu helposti muokattavaksi asiakasryhmien toiveiden mukaan.