Campusravita Oy:n välipalatarjonnan kehittäminen
Kauhanen, Aku-Olli (2017)
Kauhanen, Aku-Olli
Tampereen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701131360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701131360
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Tampereen ammattikorkeakoulun pääkampuksen yhteydessä sijaitsevalle Campusravita Oy:lle, mitä yrityksen asiakkaat syövät tai söisivät mieluiten välipalaksi ja kuinka paljon he ovat valmiita maksamaan hyvästä tuotteesta. Tulosten perusteella pyritään parantamaan yrityksen toimintaa ja kehittämään välipalatuotevalikoimaa. Tutkimus tehtiin määrällisenä tutkimuksena, ja asiakastaustatietojen perusteella laadittiin kyselylomake, jonka avulla kerättiin tietoja asiakkaiden välipalatottumuksista.
Teoriaosassa käsiteltiin markkinoinnin kilpailukeinoja, joissa avattiin perinteistä 4P-mallia ja sen pohjalta luotua nykypäivän markkinointiin tarkoitettua suomalaisten kehittämää CREF-mallia. Lisäksi kerrottiin lyhyesti palvelumuotoilusta ja asiakaslähtöisyydestä palvelumuotoilun osana sekä vallitsevista ja tulevista ruokatrendeistä. Teoriaan markkinoinnin kilpailukeinot, palvelumuotoilu ja asiakaslähtöisyys valikoituivat menestyvän palveluliiketoiminnan osista. Ruokatrendit olivat luonnollinen valinta teoriaosaan välipalatrendejä tutkittaessa, sillä trendit vaikuttavat ihmisten käyttäytymiseen.
Kysely toteutettiin lokakuun alussa vuonna 2016 TAMK:n aulatiloissa. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 100 kappaletta. Tutkimuksesta saatiin paljon hyviä vastauksia monien eri koulutusalojen opiskelijoilta. Tulosten perusteella pystyttiin toteamaan, mitkä asiat ovat hyvin ja mitä tuotteita voitaisiin kehittää Campusravitan välipalatarjonnassa. Jo aiemmin tiedossa olleet suosikkituotteet, kuten sämpylät ja smoothiet, säilyivät suosittuina, mutta ruokatrendien edetessä ja kysynnän käydessä yhä vaativammaksi muutoksiakin syntyi.
Tutkimustulosten perusteella ja teoriapohjan avulla pystyttiin laatimaan erilaisia kehitysideoita niin tuotteistamisen kuin yrityksen erinäisten palvelutoimien edistämiseksi. Näiden johtopäätösten ja ideoiden avulla yritys pystyy kehittämään toimintaansa muun muassa kehittämällä välipalatuotevalikoimaansa asiakaslähtöisemmäksi ja panostamalla jatkuvaan ja houkuttelevaan markkinointiviestintään.
Teoriaosassa käsiteltiin markkinoinnin kilpailukeinoja, joissa avattiin perinteistä 4P-mallia ja sen pohjalta luotua nykypäivän markkinointiin tarkoitettua suomalaisten kehittämää CREF-mallia. Lisäksi kerrottiin lyhyesti palvelumuotoilusta ja asiakaslähtöisyydestä palvelumuotoilun osana sekä vallitsevista ja tulevista ruokatrendeistä. Teoriaan markkinoinnin kilpailukeinot, palvelumuotoilu ja asiakaslähtöisyys valikoituivat menestyvän palveluliiketoiminnan osista. Ruokatrendit olivat luonnollinen valinta teoriaosaan välipalatrendejä tutkittaessa, sillä trendit vaikuttavat ihmisten käyttäytymiseen.
Kysely toteutettiin lokakuun alussa vuonna 2016 TAMK:n aulatiloissa. Vastauksia kyselyyn saatiin yhteensä 100 kappaletta. Tutkimuksesta saatiin paljon hyviä vastauksia monien eri koulutusalojen opiskelijoilta. Tulosten perusteella pystyttiin toteamaan, mitkä asiat ovat hyvin ja mitä tuotteita voitaisiin kehittää Campusravitan välipalatarjonnassa. Jo aiemmin tiedossa olleet suosikkituotteet, kuten sämpylät ja smoothiet, säilyivät suosittuina, mutta ruokatrendien edetessä ja kysynnän käydessä yhä vaativammaksi muutoksiakin syntyi.
Tutkimustulosten perusteella ja teoriapohjan avulla pystyttiin laatimaan erilaisia kehitysideoita niin tuotteistamisen kuin yrityksen erinäisten palvelutoimien edistämiseksi. Näiden johtopäätösten ja ideoiden avulla yritys pystyy kehittämään toimintaansa muun muassa kehittämällä välipalatuotevalikoimaansa asiakaslähtöisemmäksi ja panostamalla jatkuvaan ja houkuttelevaan markkinointiviestintään.