VPK Ratakatu 43 runkoratkaisuvertailu
Kaijansinkko, Juho (2017)
Kaijansinkko, Juho
Saimaan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701061141
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701061141
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli vertailla, kannattaako VPK Ratakatu 43 rakennuksen runko toteuttaa elementeillä vai harkkorakenteena. Työssä vertaillaan hankkeen runkorakenteen kustannuksia ja aikatauluja. Työn tavoitteena oli selvittää SSR Kaakkois-Suomi Oy:lle, oliko kohde järkevä toteuttaa harkkorakenteisena.
Opinnäytetyössä tehtiin kummastakin toteutusvaihtoehdosta tehtäväsuunnitelma. Tehtäväsuunnitelmaan sisältyy aikataulu ja kustannusarvio, joiden perusteella nähdään, kumpi rakenneratkaisu on nopeampi toteuttaa ja kumpi on kustannustehokkaampi vaihtoehto. Työssä ei otettu kantaa muihin kuin tehtäväsuunnitelmiin sisältyviin töihin.
Työn tuloksena saatiin ennakkoon odotettuja ja odottamattomia tuloksia. Aikataulujen kohdalta tulokset olivat odotettuja ja harkkorakenteinen runko aiheuttaa pidempi kestoisia loppu-alkuriippuvuuksia, mikä vaikuttaa muiden tehtävien aloituksiin. Runkomateriaalien kustannuksissa saatu tulos oli yllätys, vaikka siinä oli otettu huomioon harkkorakenteen huomattomasti pidempi rungonpystytysnopeus. Kummatkin vaihtoehdot soveltuisivat tähän kohteeseen.
Opinnäytetyössä tehtiin kummastakin toteutusvaihtoehdosta tehtäväsuunnitelma. Tehtäväsuunnitelmaan sisältyy aikataulu ja kustannusarvio, joiden perusteella nähdään, kumpi rakenneratkaisu on nopeampi toteuttaa ja kumpi on kustannustehokkaampi vaihtoehto. Työssä ei otettu kantaa muihin kuin tehtäväsuunnitelmiin sisältyviin töihin.
Työn tuloksena saatiin ennakkoon odotettuja ja odottamattomia tuloksia. Aikataulujen kohdalta tulokset olivat odotettuja ja harkkorakenteinen runko aiheuttaa pidempi kestoisia loppu-alkuriippuvuuksia, mikä vaikuttaa muiden tehtävien aloituksiin. Runkomateriaalien kustannuksissa saatu tulos oli yllätys, vaikka siinä oli otettu huomioon harkkorakenteen huomattomasti pidempi rungonpystytysnopeus. Kummatkin vaihtoehdot soveltuisivat tähän kohteeseen.