Market research of Finnish travel market for market entry: Case company Veturis Travels Sa.
Heikkilä, Heidi (2016)
Heikkilä, Heidi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021201
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli ymmärtää markkinatutkimuksen tärkeys markkina-alueen laajentamista suunniteltaessa. Tutkimus keskittyi matkailumarkkinoihin sekä markkinatutkimukseen. Tutkimus selvitti millaisia matkatoimistoja Suomessa on, mil-loin markkinatutkimus tulisi tehdä sekä mitä sen tulisi sisältää.
Tutkimus tehtiin Veturis Travels Sa. nimiselle case yritykselle. Yritys tarjoaa ammattikäyttöön tarkoitetun verkkosivuston, josta matkatoimistot voivat varata matkailupalveluita sekä -tuotteita, kuten hotellimajoituksia sekä kuljetuksia. Veturis etsii uusia markkina-alueita ja haluaa seuraavaksi laajentaa Suomeen. Opinnäytetyössä tutkittiin Suomen matkailumarkkinoita sekä tuotiin esille seikkoja, joita Veturiksen olisi tärkeää huomioida ennen markkina-alueen laajentamistaan Suomeen.
Empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, hyödyntäen sähköpostihaastattelu- sekä havainnointimetodeja. Sähköpostihaastattelu tehtiin Veturiksen XML- sekä kansainvälisen osaston johtajalle. Havainnoimalla kerätyt tiedot koostuvat muistiinpanoista sekä huomioista, joita kirjoittaja teki suorittaessaan työharjoitteluaan yrityksessä. Tutkimusongelma asetettiin havainnoimalla saatujen huomioiden perusteella. Havainnoimalla kerätyt tiedot olivat suuressa roolissa markkinatutkimusta toteutettaessa. Henkilökohtaisesti kerätty tieto antoi tarkemman kuvan markkinoiden nykytilanteesta, kuin kirjalliset lähteet.
Tutkimustulokset raportoivat millaisia matkatoimistoja Suomessa on, mitkä ovat niiden suosituimpia matkailutuotteita sekä millaisia kilpailijoita markkinoilla on. Tärkein tutkimustulos paljasti markkinoiden pienen koon sekä siitä johtuvan tiukan kilpailutilanteen. Suomalaiset matkatoimistot kuitenkin saivat hyvän ensivaikutelman Veturiksesta sekä yrityksen tuotevalikoimasta. Positiivinen mielikuva yrityksestä antaa kilpailuetua sekä edesauttaa markkinoille tuloa. Tutkimustulosten perusteella Veturis voi tarjota palveluitaan Suomen markkinoille, sekä toteuttaa menestyksekkään markkinoiden laajentamisprosessin.
Tutkimus tehtiin Veturis Travels Sa. nimiselle case yritykselle. Yritys tarjoaa ammattikäyttöön tarkoitetun verkkosivuston, josta matkatoimistot voivat varata matkailupalveluita sekä -tuotteita, kuten hotellimajoituksia sekä kuljetuksia. Veturis etsii uusia markkina-alueita ja haluaa seuraavaksi laajentaa Suomeen. Opinnäytetyössä tutkittiin Suomen matkailumarkkinoita sekä tuotiin esille seikkoja, joita Veturiksen olisi tärkeää huomioida ennen markkina-alueen laajentamistaan Suomeen.
Empiirinen osa toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, hyödyntäen sähköpostihaastattelu- sekä havainnointimetodeja. Sähköpostihaastattelu tehtiin Veturiksen XML- sekä kansainvälisen osaston johtajalle. Havainnoimalla kerätyt tiedot koostuvat muistiinpanoista sekä huomioista, joita kirjoittaja teki suorittaessaan työharjoitteluaan yrityksessä. Tutkimusongelma asetettiin havainnoimalla saatujen huomioiden perusteella. Havainnoimalla kerätyt tiedot olivat suuressa roolissa markkinatutkimusta toteutettaessa. Henkilökohtaisesti kerätty tieto antoi tarkemman kuvan markkinoiden nykytilanteesta, kuin kirjalliset lähteet.
Tutkimustulokset raportoivat millaisia matkatoimistoja Suomessa on, mitkä ovat niiden suosituimpia matkailutuotteita sekä millaisia kilpailijoita markkinoilla on. Tärkein tutkimustulos paljasti markkinoiden pienen koon sekä siitä johtuvan tiukan kilpailutilanteen. Suomalaiset matkatoimistot kuitenkin saivat hyvän ensivaikutelman Veturiksesta sekä yrityksen tuotevalikoimasta. Positiivinen mielikuva yrityksestä antaa kilpailuetua sekä edesauttaa markkinoille tuloa. Tutkimustulosten perusteella Veturis voi tarjota palveluitaan Suomen markkinoille, sekä toteuttaa menestyksekkään markkinoiden laajentamisprosessin.