Arvionnin hyödyntäminen työn kehittämisessä : arviointimallin kehittäminen Perhekuntoutuskeskus Lausteen avopalveluyksikössä
Pakkanen, Santra (2016)
Pakkanen, Santra
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701111264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701111264
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni kehittämistavoitteena oli luoda mahdollisimman toimiva järjestelmä siihen, miten työtä Perhekuntoutuskeskus Lausteen avopalveluyksikössä voidaan arvioida ja miten työtä kehitetään arvioinnin pohjalta.
Perhekuntoutuskeskus Lausteen avopalveluyksikön työryhmä kehitti vuosittaiseen arviointipäivään kuuluvan arviointimenetelmän sellaiseksi, että arviointi sisältyy jatkossa kaikkiin asiakasprosesseihin ja tuottaa tietoa jokaisesta asiakasprosessista. Arviointiin pyrittiin saamaan mukaan myös asiakkaiden näkemyksiä. Arviointimenetelmää testattiin Perhekuntoutuskeskus Lausteen avopalveluyksikössä toimintatutkimuksen hengessä toimintatutkimuksen ensimmäisen syklin ajan. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin asiakasprosesseihin liittyviä asioita työn laadun kannalta ja etsittiin niistä vahvuusalueita ja kehittämistarpeita. Arviointitietojen pohjalta voidaan nostaa esille työn vahvuusalueita ja kehittämistarpeita niin, että niiden pohjalta voidaan tehdä muutoksia työskentelytapoihin joustavasti nopeallakin aikataululla.
Tärkeimmiksi asioiksi arviointien perusteella nousivat luottamuksellinen suhde työntekijöiden ja asiakkaiden välillä, selkeiden tavoitteiden laatiminen ja niitä kohti pyrkiminen työskentelyssä sekä asiakaslähtöisyys. Työntekijät korostivat mahdollisuutta reflektointiin muiden työntekijöiden kanssa.
Johtopäätöksenä kokeillun arviointimenetelmän toimivuudesta voidaan esittää, että se tukee välittömän palautteen saamista ja asiakastyön kehittämistä sekä työryhmän sisäistä toimintaa. Arvioinnin ajateltiin lisäksi olevan osa hallittua asiakasprosessin päättämistä. Tämän opinnäytetyön pääasiallinen tavoite oli testata arviointimenetelmää. Sivutuotteena syntyi menetelmän testauksessa nousseita kehittämisehdotuksia Perhekuntoutuskeskus Lausteen avopalveluyksikön työn kehittämiseen.
Perhekuntoutuskeskus Lausteen avopalveluyksikön työryhmä kehitti vuosittaiseen arviointipäivään kuuluvan arviointimenetelmän sellaiseksi, että arviointi sisältyy jatkossa kaikkiin asiakasprosesseihin ja tuottaa tietoa jokaisesta asiakasprosessista. Arviointiin pyrittiin saamaan mukaan myös asiakkaiden näkemyksiä. Arviointimenetelmää testattiin Perhekuntoutuskeskus Lausteen avopalveluyksikössä toimintatutkimuksen hengessä toimintatutkimuksen ensimmäisen syklin ajan. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin asiakasprosesseihin liittyviä asioita työn laadun kannalta ja etsittiin niistä vahvuusalueita ja kehittämistarpeita. Arviointitietojen pohjalta voidaan nostaa esille työn vahvuusalueita ja kehittämistarpeita niin, että niiden pohjalta voidaan tehdä muutoksia työskentelytapoihin joustavasti nopeallakin aikataululla.
Tärkeimmiksi asioiksi arviointien perusteella nousivat luottamuksellinen suhde työntekijöiden ja asiakkaiden välillä, selkeiden tavoitteiden laatiminen ja niitä kohti pyrkiminen työskentelyssä sekä asiakaslähtöisyys. Työntekijät korostivat mahdollisuutta reflektointiin muiden työntekijöiden kanssa.
Johtopäätöksenä kokeillun arviointimenetelmän toimivuudesta voidaan esittää, että se tukee välittömän palautteen saamista ja asiakastyön kehittämistä sekä työryhmän sisäistä toimintaa. Arvioinnin ajateltiin lisäksi olevan osa hallittua asiakasprosessin päättämistä. Tämän opinnäytetyön pääasiallinen tavoite oli testata arviointimenetelmää. Sivutuotteena syntyi menetelmän testauksessa nousseita kehittämisehdotuksia Perhekuntoutuskeskus Lausteen avopalveluyksikön työn kehittämiseen.