Arjen helmiä : työelämälähtöistä osallistavaa kehittämistä sairaanhoitajakoulutuksessa
Editoija
Pulkkinen, Mari
Rautasalo, Eija
Rönkä, Tuija
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-277-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-493-277-6
Tiivistelmä
Julkaisussa Arjen helmiä – työelämälähtöistä osallistavaa kehittämistä sairaanhoitajakoulutuksessa kuvataan sairaanhoitajaopiskelijoiden tekemiä kehittämistöitä artikkeleiden muodossa. Opiskelijat tekivät kehittämistyöt kolmen eri opintokokonaisuuden aikana jatkumona monenlaisiin työelämän ympäristöihin. Kehittämistyön viimeinen vaihe oli todentaa tehty työ artikkelin muodossa tähän julkaisuun. Julkaisu on jaettu kolmeen osaan teemojen perusteella.
Potilasturvallisuus on tärkeä osa laadukasta hoitotyötä, ja ensimmäisen osan artikkelit käsittelevät potilasturvallisuutta ja sen kehittämistä useasta eri näkökulmasta. Kehittämistöissä pyrittiin vaikuttamaan potilasturvallisuuteen lääkehoidon ja kirjaamisen kehittämisellä, vaaratapahtumailmoitusten täyttämisellä sekä työympäristöihin liittyvillä ratkaisuilla.
Julkaisun toisessa teemassa kuvataan yhteistyötä ja sen kehittämistä. Tässä opiskelijoiden kehittämistyö kohdistui tiimityöskentelyn ja autonomisen työaikasuunnittelun kehittämiseen sekä ensihoidon yhtenäisten toimintatapojen luomiseen. Työyhteisöjen käytännöt muuttuivat kehittämistöiden aikana, ja osaan työyhteisöistä jäi esimerkiksi uusi ohjeistus viemään toimintoja yhdenmukaiseen suuntaan.
Kolmannessa teemassa kehittämisen lähtökohtana on asiakaslähtöisyys. Kehittämistyötä tehtiin yhdessä seurakunnan, erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon kanssa. Asiakaslähtöisiä palveluita kehitettiin esimerkiksi liikkuvilla palveluilla. Artikkeleissa kuvataan myös kehittämistyön tuloksena syntyneitä tuotteita, kuten vanhuksille tarkoitettua virkistysiltapäivää ja kotikäyntejä. Tuotteita ovat myös oppaat lapsipotilaan pelkojen lieventämiseen sekä saattohoidossa olevien potilaiden omaisille.
Koko sairaanhoitajakoulutuksen ajan oppimis- ja kehittämisprosessien punaisena lankana on työelämälähtöinen osallistava kehittäminen. Tavoitteena on myös näyttöön perustuvan tiedon hyödyntäminen. Tiivis yhteistyö ja työelämälähtöisyys oppilaitoksen, opiskelijan ja työyhteisön välillä tukee opiskelijan ammatillista kasvua ja samalla vastaa työyhteisön kehittämistarpeisiin.
Asiasanat: Asiakaslähtöisyys, hoitotarve, kehittäminen, kirjaaminen, laadunhallinta, lääkehoito, osallistava kehittäminen, palveluohjaus, potilasturvallisuuus, terveyden edistäminen, tiimityö, työelämälähtöisyys, yhteistyö
Potilasturvallisuus on tärkeä osa laadukasta hoitotyötä, ja ensimmäisen osan artikkelit käsittelevät potilasturvallisuutta ja sen kehittämistä useasta eri näkökulmasta. Kehittämistöissä pyrittiin vaikuttamaan potilasturvallisuuteen lääkehoidon ja kirjaamisen kehittämisellä, vaaratapahtumailmoitusten täyttämisellä sekä työympäristöihin liittyvillä ratkaisuilla.
Julkaisun toisessa teemassa kuvataan yhteistyötä ja sen kehittämistä. Tässä opiskelijoiden kehittämistyö kohdistui tiimityöskentelyn ja autonomisen työaikasuunnittelun kehittämiseen sekä ensihoidon yhtenäisten toimintatapojen luomiseen. Työyhteisöjen käytännöt muuttuivat kehittämistöiden aikana, ja osaan työyhteisöistä jäi esimerkiksi uusi ohjeistus viemään toimintoja yhdenmukaiseen suuntaan.
Kolmannessa teemassa kehittämisen lähtökohtana on asiakaslähtöisyys. Kehittämistyötä tehtiin yhdessä seurakunnan, erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon kanssa. Asiakaslähtöisiä palveluita kehitettiin esimerkiksi liikkuvilla palveluilla. Artikkeleissa kuvataan myös kehittämistyön tuloksena syntyneitä tuotteita, kuten vanhuksille tarkoitettua virkistysiltapäivää ja kotikäyntejä. Tuotteita ovat myös oppaat lapsipotilaan pelkojen lieventämiseen sekä saattohoidossa olevien potilaiden omaisille.
Koko sairaanhoitajakoulutuksen ajan oppimis- ja kehittämisprosessien punaisena lankana on työelämälähtöinen osallistava kehittäminen. Tavoitteena on myös näyttöön perustuvan tiedon hyödyntäminen. Tiivis yhteistyö ja työelämälähtöisyys oppilaitoksen, opiskelijan ja työyhteisön välillä tukee opiskelijan ammatillista kasvua ja samalla vastaa työyhteisön kehittämistarpeisiin.
Asiasanat: Asiakaslähtöisyys, hoitotarve, kehittäminen, kirjaaminen, laadunhallinta, lääkehoito, osallistava kehittäminen, palveluohjaus, potilasturvallisuuus, terveyden edistäminen, tiimityö, työelämälähtöisyys, yhteistyö