"Se voi olla semmosta hyvinkin pientä, ja kumminkin olla merkityksellistä" : Nuoriso-ohjaajien kokemuksia nuorten osallisuudesta osana nuorisotyötä
Honkamäki, Anna (2016)
Honkamäki, Anna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701101229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701101229
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Tampereen nuorisopalvelujen kanssa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia nuorisopalveluiden työntekijöiden ajatuksia siitä, miten nuorten osallisuus toteutuu nuorisotilatyössä sekä siitä, miten nuorisopalveluiden alueellista osallisuustoimintaa voitaisiin kehittää.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin nuorisotyön tehtäviä, nuorisotilatyötä sekä ajatusta alueellisesta nuorisotyöstä. Teoriaosuudessa käsiteltiin osallisuutta eri näkökulmista, myös sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen innostamisen kautta. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla kesän 2016 aikana. Haastatteluihin osallistui yhdeksän nuorisopalveluiden työntekijää. Kerätty aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimustulosten mukaan nuorisotiloilla tehtävä osallisuustoiminta vaihtelee paljon sen mukaan, miten innostunut ja tietoinen nuoriso-ohjaaja on osallisuudesta. Nuorisotila voidaan nähdä rentona mutta kasvatuksellisena toimijana, jossa nuori voi parhaimmillaan kasvaa yhteiskunnan aktiiviseksi jäseneksi.
Tutkimuksen perusteella nuorisotyössä on nähtävissä vahva sosiaalipedagoginen toimintamalli. Parhaimmillaan nuoriso-ohjaaja on sosiokulttuurinen innostaja, joka omalla aktiivisuudellaan ja innostuneisuudellaan edistää nuoren kiinnittymistä niin nuoren omaan elämään, lähiyhteisöjen toimintaan kuin yhteiskuntaankin.
Nuorisotilan ohjaaja voi toimia monelle nuorelle mallina turvallisesta ja vastuullisesta aikuisesta, joka kasvattaa ja välittää. Yhteiskunnallisten haasteiden lisääntyessä olisi hyvä pysähtyä pohtimaan, kuinka nuorten hyvinvointia voitaisiin edistää osallisuuden ja nuorisotyön keinoin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkasteltiin nuorisotyön tehtäviä, nuorisotilatyötä sekä ajatusta alueellisesta nuorisotyöstä. Teoriaosuudessa käsiteltiin osallisuutta eri näkökulmista, myös sosiaalipedagogiikan ja sosiokulttuurisen innostamisen kautta. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin. Aineisto kerättiin teemahaastatteluilla kesän 2016 aikana. Haastatteluihin osallistui yhdeksän nuorisopalveluiden työntekijää. Kerätty aineisto analysoitiin teemoittelemalla.
Tutkimustulosten mukaan nuorisotiloilla tehtävä osallisuustoiminta vaihtelee paljon sen mukaan, miten innostunut ja tietoinen nuoriso-ohjaaja on osallisuudesta. Nuorisotila voidaan nähdä rentona mutta kasvatuksellisena toimijana, jossa nuori voi parhaimmillaan kasvaa yhteiskunnan aktiiviseksi jäseneksi.
Tutkimuksen perusteella nuorisotyössä on nähtävissä vahva sosiaalipedagoginen toimintamalli. Parhaimmillaan nuoriso-ohjaaja on sosiokulttuurinen innostaja, joka omalla aktiivisuudellaan ja innostuneisuudellaan edistää nuoren kiinnittymistä niin nuoren omaan elämään, lähiyhteisöjen toimintaan kuin yhteiskuntaankin.
Nuorisotilan ohjaaja voi toimia monelle nuorelle mallina turvallisesta ja vastuullisesta aikuisesta, joka kasvattaa ja välittää. Yhteiskunnallisten haasteiden lisääntyessä olisi hyvä pysähtyä pohtimaan, kuinka nuorten hyvinvointia voitaisiin edistää osallisuuden ja nuorisotyön keinoin.