ALKU - KESKIKOHTA - LOPPU : Dramaturgia muistisairauteen pohjautuvassa tanssiteoksessa ja sen kohtauksissa
Hosio, Riina (2016)
Hosio, Riina
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701101233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701101233
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni tanssiteoksen ja tanssikohtauksen dramaturgiaa. Olen kiinnostunut dramaturgiasta tanssiteoksen ja sen katsojan välisen vuorovaikutuksen vuoksi, sillä taide on aina kommunikaatiota, ja dramaturgisin keinoin taide voi kommunikoida entistä kirkkaammin sen vastaanottajan kanssa. Dramaturgisten päätösten tekeminen on ollut minulle opintojeni aikana haasteellista, joten työlläni olen pyrkinyt kartuttamaan omaa ammatillista osaamistani tanssitaiteentekijänä.
Opinnäytetyöni taiteellinen osuus on kansantanssisoolokoreografia itselleni. Kehnä on sooloteos muistisairaudesta sekä siihen liittyvistä tunteista ja kehollisista tiloista. Tutkimukseni on taiteellinen tutkimus, jonka aineistona ovat toimineet esittäviä taiteita käsittelevä kirjallisuus, harjoitusvideot sekä opinnäytetyöprosessin aikana kirjoittamani prosessipäiväkirja. Opinnäytetyöni taiteellista osuutta rakentaessa olen etsinyt vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Miten dramaturgia vaikuttaa teoksen ja katsojan väliseen primaarisuhteeseen? Miten dramaturgialla voidaan palvella teoksen aihetta ja teemaa muistisairauteen pohjautuvassa tanssiteoksessa? Mikä on oma kansantanssinikäsitykseni?
Tutkimus nostaa esiin taiteen, tanssin ja ihmisen yhtenäisyyden sekä korostaa niin tekijän katsojaidentiteetin tuntemista kuin taiteen inhimillistä, prosessuaalista luonnetta. Tuloksissa esitän yhden tavan rakentaa tanssiteoksen dramaturgiaa teoksen teemasta ja aiheesta käsin katsojan mielenkiintoa ylläpitäen. Pyrkimykseni on niin ikään ollut löytää keino tanssiteoksen dramaturgiaan liittyvän tiedon eteenpäin välittämiseen. Tuloksissa esittelen tutkimuksen yhteydessä syntyneen dramaturgiaa jäsentävän työkalun, jonka toivon jatkossa edistävän luovaa toimintaa, selkeyttävän tekijälle teoksen erityispiirteitä ja toimivan pohjana taideteoksen kasvulle.
Opinnäytetyöni taiteellinen osuus on kansantanssisoolokoreografia itselleni. Kehnä on sooloteos muistisairaudesta sekä siihen liittyvistä tunteista ja kehollisista tiloista. Tutkimukseni on taiteellinen tutkimus, jonka aineistona ovat toimineet esittäviä taiteita käsittelevä kirjallisuus, harjoitusvideot sekä opinnäytetyöprosessin aikana kirjoittamani prosessipäiväkirja. Opinnäytetyöni taiteellista osuutta rakentaessa olen etsinyt vastauksia seuraaviin tutkimuskysymyksiin: Miten dramaturgia vaikuttaa teoksen ja katsojan väliseen primaarisuhteeseen? Miten dramaturgialla voidaan palvella teoksen aihetta ja teemaa muistisairauteen pohjautuvassa tanssiteoksessa? Mikä on oma kansantanssinikäsitykseni?
Tutkimus nostaa esiin taiteen, tanssin ja ihmisen yhtenäisyyden sekä korostaa niin tekijän katsojaidentiteetin tuntemista kuin taiteen inhimillistä, prosessuaalista luonnetta. Tuloksissa esitän yhden tavan rakentaa tanssiteoksen dramaturgiaa teoksen teemasta ja aiheesta käsin katsojan mielenkiintoa ylläpitäen. Pyrkimykseni on niin ikään ollut löytää keino tanssiteoksen dramaturgiaan liittyvän tiedon eteenpäin välittämiseen. Tuloksissa esittelen tutkimuksen yhteydessä syntyneen dramaturgiaa jäsentävän työkalun, jonka toivon jatkossa edistävän luovaa toimintaa, selkeyttävän tekijälle teoksen erityispiirteitä ja toimivan pohjana taideteoksen kasvulle.