Simulaatio-oppiminen : - Video opetuskäyttöön
Toiviainen, Riikka; Moisander, Emilia (2017)
Toiviainen, Riikka
Moisander, Emilia
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701101222
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701101222
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tehdä video Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (XAMK) Savon-linnan kampuksen sairaanhoitajaopiskelijoiden simulaatioharjoituksiin orientoitumisen tueksi. Videon on selventää mitä ja millaisia simulaatioharjoituksia Savonlinnan kampuksen sairaanhoitajakoulutuksessa on. Video on toteutettu yhteistyössä toimeksiantajan, eli Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Savon-linnan kampuksen kanssa.
Simulaatioharjoituksilla tarkoitetaan oppimistilanteita, joiden tarkoitus on jäljitellä todellisuutta. Niissä voidaan harjoitella kokonaisuutta tai yksittäisiä taitoja. Opetusmenetelmänä simulaatioita on käytetty vuosikymmeniä, terveysalan opetuksessa se on ollut ensimmäisenä lääketieteen käytössä. Teoriaosuuteen käyttämämme lähdemateriaali sisältää monipuolisesti eri tutkimuksia, kirjoja sekä artikkeleita, jota olemme keränneet eri tietokantoja käyttäen.
Simulaatioharjoituksia sairaanhoitajakoulutuksessa Kaakkois-Suomen Savonlinnan kampuksella on toteutettu jo vuodesta 2011. Tällä hetkellä Savonlinnan kampuksen sairaanhoitajakoulutuksen opetussuunnitelmassa simulaatioharjoituksia on viisi ja ne jakaantuvat eri lukukausille. Jokaisella harjoituksella on oppimistavoitteet, jotka vastaavat sairaanhoitajaopiskelijan sen hetkistä osaamisen tasoa. Kuvasimme sairaanhoitajakoulutuksen viidestä simulaatioharjoituksesta neljä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Savonlinnan kampuksen kahdessa eri simulaatiotilassa.
Opinnäytetyö on toteutettu tuotekehitysprosessi-mallin mukaisesti ja sen tuloksena syntyi opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoiden käyttöön. Videon kokonaispituus on 39, 56 minuuttia. Opinnäytetyömme liitteenä ovat käsikirjoitukset, jotka laadimme ennen jokaista simulaatioharjoitusta. Koe-esitimme videon ennen sen varsinaista julkaisua ja keräsimme siitä palautetta yhdeltä sairaanhoitajaopiskelijaryhmältä. Palautteeseen vastasivat kaikki paikalla olleet (25). Palautteessa videon keskiarvoksi tuli 3,36. Videon kehittämiskohteeksi nousivat sen pituus sekä toteutuksen tekniset seikat. Videon katsottiin vastaavan sille asetettuja tarkoitusta ja tavoitetta. Teimme muutoksia videon sisältöön palautteessa esille tulleiden asioiden pohjalta.
Simulaatioharjoituksilla tarkoitetaan oppimistilanteita, joiden tarkoitus on jäljitellä todellisuutta. Niissä voidaan harjoitella kokonaisuutta tai yksittäisiä taitoja. Opetusmenetelmänä simulaatioita on käytetty vuosikymmeniä, terveysalan opetuksessa se on ollut ensimmäisenä lääketieteen käytössä. Teoriaosuuteen käyttämämme lähdemateriaali sisältää monipuolisesti eri tutkimuksia, kirjoja sekä artikkeleita, jota olemme keränneet eri tietokantoja käyttäen.
Simulaatioharjoituksia sairaanhoitajakoulutuksessa Kaakkois-Suomen Savonlinnan kampuksella on toteutettu jo vuodesta 2011. Tällä hetkellä Savonlinnan kampuksen sairaanhoitajakoulutuksen opetussuunnitelmassa simulaatioharjoituksia on viisi ja ne jakaantuvat eri lukukausille. Jokaisella harjoituksella on oppimistavoitteet, jotka vastaavat sairaanhoitajaopiskelijan sen hetkistä osaamisen tasoa. Kuvasimme sairaanhoitajakoulutuksen viidestä simulaatioharjoituksesta neljä Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun Savonlinnan kampuksen kahdessa eri simulaatiotilassa.
Opinnäytetyö on toteutettu tuotekehitysprosessi-mallin mukaisesti ja sen tuloksena syntyi opetusvideo sairaanhoitajaopiskelijoiden käyttöön. Videon kokonaispituus on 39, 56 minuuttia. Opinnäytetyömme liitteenä ovat käsikirjoitukset, jotka laadimme ennen jokaista simulaatioharjoitusta. Koe-esitimme videon ennen sen varsinaista julkaisua ja keräsimme siitä palautetta yhdeltä sairaanhoitajaopiskelijaryhmältä. Palautteeseen vastasivat kaikki paikalla olleet (25). Palautteessa videon keskiarvoksi tuli 3,36. Videon kehittämiskohteeksi nousivat sen pituus sekä toteutuksen tekniset seikat. Videon katsottiin vastaavan sille asetettuja tarkoitusta ja tavoitetta. Teimme muutoksia videon sisältöön palautteessa esille tulleiden asioiden pohjalta.