Sisäisen yritysverkoston kehittäminen
Laitinen, Krista (2017)
Laitinen, Krista
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701091197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701091197
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda kehitysehdotus Internet-kyselyn pohjalta toimeksiantajayritykselle Yritys X:lle. Kyselystä saatujen tuloksien pohjalta verkoston johtaja Yritys X:stä voi päättää, mihin toimiin he haluavat ryhtyä sisäisen yritysverkostonsa tehostamiseksi. Tarkoituksena oli tutkia ja selvittää, kuinka sisäistä yritysverkostoa voisi hyödyntää enemmän kaikkien siihen kuuluvien toimistojen kannalta. Opinnäytetyön aihe tuli toimeksiantajayrityksestä regioonan rahoitusjohtajalta.
Taustatiedot opinnäytetyöhön kerättiin regioonan rahoitusjohtajan kanssa pidetyistä palavereista. Teoriapohja haettiin verkostoa käsittelevistä tietokirjoista sekä Internetistä aihetta koskevista artikkeleista. Strukturoidussa kyselylomakkeessa hyödynnettiin sekä kvalitatiivisen että kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmiä, jotta vastauksista saisi mahdollisimman tarkkoja Yritys X:n käytettäväksi. Tutkimuksen kohderyhmä muodostui sisäiseen yritysverkostoon kuuluvista jäsenistä.
Tuloksista nousi keskeisimpänä esiin jäsenten korkea arvostus verkostoa kohtaan ja halu kehittää sitä. Kehittämisen kannalta tärkeimpinä toimina olisi luoda selkeät ohjeet hinnoittelulle verkostossa ja helpottaa verkoston sisäistä rekrytointia. Jokaisella toimistolla verkostossa oli kuitenkin myös omat tarpeensa ja toiveensa, ja haasteena olisi luoda yhteinen, kaikkia palveleva verkosto.
Taustatiedot opinnäytetyöhön kerättiin regioonan rahoitusjohtajan kanssa pidetyistä palavereista. Teoriapohja haettiin verkostoa käsittelevistä tietokirjoista sekä Internetistä aihetta koskevista artikkeleista. Strukturoidussa kyselylomakkeessa hyödynnettiin sekä kvalitatiivisen että kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmiä, jotta vastauksista saisi mahdollisimman tarkkoja Yritys X:n käytettäväksi. Tutkimuksen kohderyhmä muodostui sisäiseen yritysverkostoon kuuluvista jäsenistä.
Tuloksista nousi keskeisimpänä esiin jäsenten korkea arvostus verkostoa kohtaan ja halu kehittää sitä. Kehittämisen kannalta tärkeimpinä toimina olisi luoda selkeät ohjeet hinnoittelulle verkostossa ja helpottaa verkoston sisäistä rekrytointia. Jokaisella toimistolla verkostossa oli kuitenkin myös omat tarpeensa ja toiveensa, ja haasteena olisi luoda yhteinen, kaikkia palveleva verkosto.