Havaintoja strategian toteuttamisesta Kuntokeskus Verdessä
Leino, Jenna (2016)
Leino, Jenna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701081166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701081166
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, miten kohdeyritys Kuntokeskus Verde voisi kehittää valitun strategian toteuttamista. Yritys oli luonut strategian aiemmin vuonna 2004, mutta oli sittemmin lipsunut valituista linjauksista. Opinnäytetyö on suoritettu kehityshankkeena tukemaan uutta, vuonna 2014 lanseerattua strategiaa. Hankkeen kesto oli tammikuu 2014–marraskuu 2015.
Opinnäytetyön raportti koostuu teoreettisesta ja toiminnallisesta osasta. Teoriaosiossa selvitetään, mitä vaiheita strategian onnistuneeseen toteuttamiseen kuuluu ja millaisia johtamisen haasteita niiden toteuttaminen asettaa organisaatiolle. Myös sitä, miten strategian toteuttamisesta tehdään osa yrityksen arkea, käsitellään. Raportin toiminnallisessa osassa kohdeyrityksen kykyä toteuttaa strategiaansa tutkitaan strategisten projektien kautta, minkä jälkeen pohditaan sitä, miten yrityksen arjesta tehdyt havainnot vastaavat opinnäytetyön teoreettisessa osassa esitettyjä oletuksia.
Johtopäätökset ovat, että yrityksen suurimmat haasteet strategian toteuttamiselle ovat liittyneet strategiaprosessin syklimäisyyden laiminlyöntiin sekä strategisen viestinnän puutteellisuuteen. Kehityshankkeen aikana strategiasta luotiin oma prosessi, joka varmistaa strategian jatkuvan kehittymisen osana yrityksen arkea. Johtamista ja viestintää varten on luotu omia prosesseja, joiden avulla kommunikaation laatu on tarkoitus varmistaa jatkossa.
Opinnäytetyön raportti koostuu teoreettisesta ja toiminnallisesta osasta. Teoriaosiossa selvitetään, mitä vaiheita strategian onnistuneeseen toteuttamiseen kuuluu ja millaisia johtamisen haasteita niiden toteuttaminen asettaa organisaatiolle. Myös sitä, miten strategian toteuttamisesta tehdään osa yrityksen arkea, käsitellään. Raportin toiminnallisessa osassa kohdeyrityksen kykyä toteuttaa strategiaansa tutkitaan strategisten projektien kautta, minkä jälkeen pohditaan sitä, miten yrityksen arjesta tehdyt havainnot vastaavat opinnäytetyön teoreettisessa osassa esitettyjä oletuksia.
Johtopäätökset ovat, että yrityksen suurimmat haasteet strategian toteuttamiselle ovat liittyneet strategiaprosessin syklimäisyyden laiminlyöntiin sekä strategisen viestinnän puutteellisuuteen. Kehityshankkeen aikana strategiasta luotiin oma prosessi, joka varmistaa strategian jatkuvan kehittymisen osana yrityksen arkea. Johtamista ja viestintää varten on luotu omia prosesseja, joiden avulla kommunikaation laatu on tarkoitus varmistaa jatkossa.