Toimittajayhteistyön kehittäminen rakennusliikkeessä
Virtanen, Tapio (2016)
Virtanen, Tapio
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701041086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701041086
Tiivistelmä
Hankintatoimi ja sen yhteistyömallit ovat kehittyneet prosessi- ja teknologiateollisuuden aloilla 2000- luvulla runsaasti. Rakennusalan hankintatoimi ei ole kuitenkaan seurannut tätä kehitystä yhteistyömallien osalta. Prosessi- ja teknologiateollisuuden aloilla hankintatoimen ja toimittajien yhteistyön integraatio on synnyttänyt uusia innovaatioita sekä selkeitä kustannussäästöjä, joita myös rakennusalalla tarvittaisiin.
Tässä työssä tutkittiin hankintatoimen yhteistyötä ja sen kehittämistä suuren rakennusliikkeen näkökulmasta määrällisen toimittajakyselytutkimuksen ja viiden laadullisen haastattelututkimuksen avulla. Näiden tutkimuksien kysymysten aihealueet liittyivät toimittajasuhteiden nykytilaan ja niiden kehittämiseen. Tutkimusten vastausten analysoinnissa käytettiin työkaluina nelikenttäanalyysiä ja hankinnan organisoinnin tasomäärittelyä. Toimittajakyselyn kohderyhmä määräytyi Pareton-periaatetta noudattaen ABC-analyysin avulla suurimpiin ostonimikkeisiin.
Tutkimuksen perusteella saatiin arvioitua hankintatoimen nykytila ja kehitysehdotukset hankinnan organisoinnin nostamiseksi seuraavalle tasolle. Nykyinen taso on hybridiorganisaatio, jonka kehityshankkeiden tila ei ole koordinoitu. Kehitysehdotukset seuraavalle tasolle pääsemiseksi olivat toimittajakentän strateginen jaottelu nelikenttäanalyysin perusteella ja toimittajien valikointi kehitysohjelmaan valituilla kriteereillä. Tutkimuksen ohella saatiin esille kehitysehdotuksia niihin nykyisiin toimittajasuhteisiin, jotka eivät vaadi strategista yhteistyötä.
Tässä työssä tutkittiin hankintatoimen yhteistyötä ja sen kehittämistä suuren rakennusliikkeen näkökulmasta määrällisen toimittajakyselytutkimuksen ja viiden laadullisen haastattelututkimuksen avulla. Näiden tutkimuksien kysymysten aihealueet liittyivät toimittajasuhteiden nykytilaan ja niiden kehittämiseen. Tutkimusten vastausten analysoinnissa käytettiin työkaluina nelikenttäanalyysiä ja hankinnan organisoinnin tasomäärittelyä. Toimittajakyselyn kohderyhmä määräytyi Pareton-periaatetta noudattaen ABC-analyysin avulla suurimpiin ostonimikkeisiin.
Tutkimuksen perusteella saatiin arvioitua hankintatoimen nykytila ja kehitysehdotukset hankinnan organisoinnin nostamiseksi seuraavalle tasolle. Nykyinen taso on hybridiorganisaatio, jonka kehityshankkeiden tila ei ole koordinoitu. Kehitysehdotukset seuraavalle tasolle pääsemiseksi olivat toimittajakentän strateginen jaottelu nelikenttäanalyysin perusteella ja toimittajien valikointi kehitysohjelmaan valituilla kriteereillä. Tutkimuksen ohella saatiin esille kehitysehdotuksia niihin nykyisiin toimittajasuhteisiin, jotka eivät vaadi strategista yhteistyötä.