Keravan keskustan liikenteen toimivuustarkastelu
Numminen, Tiia (2016)
Numminen, Tiia
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016123021557
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016123021557
Tiivistelmä
Työssä selvitettiin Keravan keskustan maankäytön kehittämisen vaikutuksia liikenteeseen koko keskustan alueelta. Keskustan alueella tullaan tiivistämään asuntorakentamista. Alueen kokonaisvaltainen liikenteen toimivuuden tarkastelu oli tehtävä, jotta kehittämistarpeita voidaan tunnistaa ja ennakoida maankäyttöhankkeiden yhteydessä. Työn toimeksiantajana toimi Keravan kaupunkitekniikka -liikelaitos.
Työssä tutkittiin nykytilanteen toimivuutta sekä kahden parannusehdotuksen vaikutuksia liikenteeseen. Parannusehdotukset on saatu toimeksiantajalta. Vaihtoehdoilla pyrittiin selvittämään, mitä mahdollisia muutoksia liikennejärjestelmään tulisi tehdä rakentamisen yhteydessä.
Toimivuustarkastelut tehtiin Paramics- mikrosimulointiohjelmalla. Tarvittavat pohjatiedot antoi työn toimeksiantaja. Liikennemäärät keskusta-alueelta saatiin yhdistelemällä monia erilaisia lähteitä. Alueelta saatiin kerätyksi riittävät lähtötiedot liikennemääristä. Tulevaisuuden liikennemäärät laskettiin rakennettavista ja suunnitteilla olevista kerrosneliömetreistä.
Keravan aseman itäpuoli nousi esille, kun tarkasteltiin ongelmakohtia. Jos aseman itäpuolelle tullaan rakentamaan paljon, tulee alueen liikennejärjestelmää kehittää. Vaihtoehdoista parhaiten toimi kiertoliittymän rakentaminen asemansillan itäpuolelle, johon otetaan mukaan Sahankatu. Samassa vaihtoehdossa tarkasteltiin Paasikivenkadun muuttamista joukkoliikennekaduksi kävelykadun kohdalta. Tämä rauhoittaisi keskustan aluetta, eikä muutos vaikuttanut liikenteen toimivuuteen.
Työssä tutkittiin nykytilanteen toimivuutta sekä kahden parannusehdotuksen vaikutuksia liikenteeseen. Parannusehdotukset on saatu toimeksiantajalta. Vaihtoehdoilla pyrittiin selvittämään, mitä mahdollisia muutoksia liikennejärjestelmään tulisi tehdä rakentamisen yhteydessä.
Toimivuustarkastelut tehtiin Paramics- mikrosimulointiohjelmalla. Tarvittavat pohjatiedot antoi työn toimeksiantaja. Liikennemäärät keskusta-alueelta saatiin yhdistelemällä monia erilaisia lähteitä. Alueelta saatiin kerätyksi riittävät lähtötiedot liikennemääristä. Tulevaisuuden liikennemäärät laskettiin rakennettavista ja suunnitteilla olevista kerrosneliömetreistä.
Keravan aseman itäpuoli nousi esille, kun tarkasteltiin ongelmakohtia. Jos aseman itäpuolelle tullaan rakentamaan paljon, tulee alueen liikennejärjestelmää kehittää. Vaihtoehdoista parhaiten toimi kiertoliittymän rakentaminen asemansillan itäpuolelle, johon otetaan mukaan Sahankatu. Samassa vaihtoehdossa tarkasteltiin Paasikivenkadun muuttamista joukkoliikennekaduksi kävelykadun kohdalta. Tämä rauhoittaisi keskustan aluetta, eikä muutos vaikuttanut liikenteen toimivuuteen.