Säkylän lapsiperheiden kansalaisraati
Rinne, Erika (2016)
Rinne, Erika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121920973
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121920973
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kuvaillaan kaksipäiväisen Säkylän lapsiperheiden kansalaisraadin kulkua sekä kerrotaan, miten lapsiperheiden vanhemmat koostivat julkilausuman ja minkälainen julkilausumasta muodostui. Opinnäytetyön tavoitteena oli, että sen tulosten avulla pystyttäisiin kehittämään Säkylän kunnan lapsiperheiden palveluita vielä paremmin vastaamaan lapsiperheiden tarpeita. Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusotetta. Aineisto kerättiin havainnoimalla ja omia muistiinpanoja tekemällä sekä lapsiperheiden kirjallisten palautteiden kautta.
Saatujen tulosten perusteella lapsiperheiden kansalaisraati todettiin onnistuneeksi. Kansalaisraatiin osallistuneet vanhemmat tunsivat tulleensa kuulluiksi ja kokivat saaneensa aikaan onnistuneen ja asiapitoisen julkilausuman. Raatilaiset jäivät mielenkiinnolla odottamaan minkälaisia vaikutuksia heidän julkilausumallaan on kunnan palveluissa ja kuinka paljon heidän julkilausumansa kehittämisehdotuksia tullaan loppujen lopuksi toteuttamaan. Vaikka kyseessä oli lapsiperheiden kansalaisraati, ei mukana ollut lapsia. Tulevaisuudessa olisikin kiinnostavaa myös tietää, miten lapset kehittäisivät kunnan asioita.
Saatujen tulosten perusteella lapsiperheiden kansalaisraati todettiin onnistuneeksi. Kansalaisraatiin osallistuneet vanhemmat tunsivat tulleensa kuulluiksi ja kokivat saaneensa aikaan onnistuneen ja asiapitoisen julkilausuman. Raatilaiset jäivät mielenkiinnolla odottamaan minkälaisia vaikutuksia heidän julkilausumallaan on kunnan palveluissa ja kuinka paljon heidän julkilausumansa kehittämisehdotuksia tullaan loppujen lopuksi toteuttamaan. Vaikka kyseessä oli lapsiperheiden kansalaisraati, ei mukana ollut lapsia. Tulevaisuudessa olisikin kiinnostavaa myös tietää, miten lapset kehittäisivät kunnan asioita.