Palveluprosessien mallintaminen asiakasyritykselle
Presl, Hilkka (2016)
Presl, Hilkka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122221440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122221440
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli mallintaa asiakasyrityksen projektinhallintapalvelun palveluprosessit. Opinnäytetyön tavoite oli tarkastella yrityksen palveluprosesseja ja niiden vaatimia resursseja sekä pohtia, miltä prosessin eri vaiheet näyttävät asiakkaan näkökulmasta.
Opinnäytetyöhön koottiin asiakasyrityksen tarjoamien palveluiden sisällöt ja niiden tarkoitus sekä palveluprosessit prosessikaavioita apuna käyttäen. Opinnäytetyöhön kerättiin asiaa myös palveluiden kehittämisestä ja mallintamisesta kirjallisuuslähteiden avulla sekä internetistä poimittua rakentamiseen liittyvää lainsäädäntöä ja ohjeistusta.
Opiskelija osallistui asiakasyrityksen palveluihin aktiivisena työyhteisön jäsenenä, mikä tekee tästä toiminnallisen opinnäytetyön. Työn materiaali palveluprosesseista kerättiin havainnoimalla yrityksen palvelujen toteuttamista ja laatimalla niistä toimeksiantajan hyväksymiä selvityksiä ja prosessikaavioita.
Prosessikaavioiden ja tarkan havainnoinnin avulla palveluprosessien vaiheet oli mahdollista eritellä yksityiskohtaisesti. Opinnäytetyössä ilmeni myös prosessikaavioiden merkitys palvelumuotoilussa, palveluprosessien kehittämisessä sekä niiden onnistumisessa. Palvelujen visualisointi näytti olevan olennaisessa roolissa palvelumuotoilussa sekä yleisesti palvelujen suunnittelussa ja kehittämisessä.
Opinnäytetyöhön koottiin asiakasyrityksen tarjoamien palveluiden sisällöt ja niiden tarkoitus sekä palveluprosessit prosessikaavioita apuna käyttäen. Opinnäytetyöhön kerättiin asiaa myös palveluiden kehittämisestä ja mallintamisesta kirjallisuuslähteiden avulla sekä internetistä poimittua rakentamiseen liittyvää lainsäädäntöä ja ohjeistusta.
Opiskelija osallistui asiakasyrityksen palveluihin aktiivisena työyhteisön jäsenenä, mikä tekee tästä toiminnallisen opinnäytetyön. Työn materiaali palveluprosesseista kerättiin havainnoimalla yrityksen palvelujen toteuttamista ja laatimalla niistä toimeksiantajan hyväksymiä selvityksiä ja prosessikaavioita.
Prosessikaavioiden ja tarkan havainnoinnin avulla palveluprosessien vaiheet oli mahdollista eritellä yksityiskohtaisesti. Opinnäytetyössä ilmeni myös prosessikaavioiden merkitys palvelumuotoilussa, palveluprosessien kehittämisessä sekä niiden onnistumisessa. Palvelujen visualisointi näytti olevan olennaisessa roolissa palvelumuotoilussa sekä yleisesti palvelujen suunnittelussa ja kehittämisessä.