Hankintamenettely case SASKY
Ala-Hongisto, Liisa (2016)
Ala-Hongisto, Liisa
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021183
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin Sastamalan koulutuskuntayhtymän (Sasky) nykyistä hankintamenettelyä ja pyrittiin löytämään uusi yhtenäinen hankintatoimen organisointitapa tai kehittämään nykyistä toimintatapaa. Hankintayksikön on järjestettävä hankintatoimensa mahdollisimman suunnitelmallisesti sekä tarkoituksenmukaisesti ottaen huomioon hankintojen kokonaisuus ja ympäristönäkökohdat. Hankintatoimessa tulee käyttää julkisia varoja tehokkaasti ja toteuttaa hankinnat lainsäädännön sekä muiden ohjeiden mukaisesti. Opinnäytetyön lopputuloksena Saskyn hankintayksikölle laadittiin malliksi kuvaus hankintaprosessista sekä lyhyt visuaalinen toimintatapaohje, josta käy ilmi hankintojen tekeminen kuntayhtymässä.
Opinnäytetyössä käytettiin lähestymismenetelmänä tapaustutkimusta, joka pyrkii tuottamaan yksityiskohtaista tietoa tutkimuksen kohteesta, sekä ymmärtämään tutkimuskohdetta kokonaisvaltaisesti sen oikeassa toimintaympäristössä. Työ toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka lähtökohtana on todellisen elämän kuvaaminen ja kohteena olevan asian mahdollisimman kokonaisvaltainen tutkiminen. Teoriaosuudessa käsiteltiin julkisia hankintoja koskevaa lainsäädäntöä sekä alan kirjallisuutta ja yleisiä ohjeita kuntaorganisaation hankintatoimelle. Työn empiriaosuudessa tarkasteltiin Sastamalan koulutuskuntayhtymän nykyistä hankintojen organisointia sekä käytännön hankintamenettelyä. Tähän perehdyttiin haastattelemalla henkilöitä, jotka työssään tekevät tai valmistelevat hankintoja ja tuotiin esille heidän mielipiteitään menettelystä ja kehittämiskohteista.
Aineiston keräämiseen käytettiin olemassa lainsäädäntöä, alan kirjallisuutta, kuntayhtymän arkistossa olevia toimielimien pöytäkirjoja sekä viranhaltijoiden hankintapäätöksiä, hankintoja tekevien tai valmistelevien työntekijöiden haastatteluja, vertailevaa benchmarking -käyntiä toiseen organisaatioon ja hankintojen suunnitteluun liittyviä ohjeistuksia. Haastattelujen pohjalta tehdyt havainnot dokumentoitiin kirjallisesti. Kehittämistehtävä perustui myös tekijän 30-vuotiseen työkokemukseen hankintoihin liittyvien asiakirjojen kirjaamisesta, laatimisesta, arkistoinnista ja julkisiin hankintoihin liittyviin tehtäviin osallistumisesta.
Työn perusteella voitiin todeta, että Sastamalan koulutuskuntayhtymän hankintojen organisointia tulee kehittää ja pohtia miltä osin hankintoja on keskitettävä ja mitä voidaan tehdä tulosalueilla. Kehittämisehdotuksissa tuotiin esille hankintaohjeistuksen laatiminen uuden lainsäädännön määräykset huomioiden ja esitettiin suunnitelma hankintamenettelyn jatkotoimenpiteille tulevassa uudessa tukipalveluorganisaatiossa.
Opinnäytetyössä käytettiin lähestymismenetelmänä tapaustutkimusta, joka pyrkii tuottamaan yksityiskohtaista tietoa tutkimuksen kohteesta, sekä ymmärtämään tutkimuskohdetta kokonaisvaltaisesti sen oikeassa toimintaympäristössä. Työ toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka lähtökohtana on todellisen elämän kuvaaminen ja kohteena olevan asian mahdollisimman kokonaisvaltainen tutkiminen. Teoriaosuudessa käsiteltiin julkisia hankintoja koskevaa lainsäädäntöä sekä alan kirjallisuutta ja yleisiä ohjeita kuntaorganisaation hankintatoimelle. Työn empiriaosuudessa tarkasteltiin Sastamalan koulutuskuntayhtymän nykyistä hankintojen organisointia sekä käytännön hankintamenettelyä. Tähän perehdyttiin haastattelemalla henkilöitä, jotka työssään tekevät tai valmistelevat hankintoja ja tuotiin esille heidän mielipiteitään menettelystä ja kehittämiskohteista.
Aineiston keräämiseen käytettiin olemassa lainsäädäntöä, alan kirjallisuutta, kuntayhtymän arkistossa olevia toimielimien pöytäkirjoja sekä viranhaltijoiden hankintapäätöksiä, hankintoja tekevien tai valmistelevien työntekijöiden haastatteluja, vertailevaa benchmarking -käyntiä toiseen organisaatioon ja hankintojen suunnitteluun liittyviä ohjeistuksia. Haastattelujen pohjalta tehdyt havainnot dokumentoitiin kirjallisesti. Kehittämistehtävä perustui myös tekijän 30-vuotiseen työkokemukseen hankintoihin liittyvien asiakirjojen kirjaamisesta, laatimisesta, arkistoinnista ja julkisiin hankintoihin liittyviin tehtäviin osallistumisesta.
Työn perusteella voitiin todeta, että Sastamalan koulutuskuntayhtymän hankintojen organisointia tulee kehittää ja pohtia miltä osin hankintoja on keskitettävä ja mitä voidaan tehdä tulosalueilla. Kehittämisehdotuksissa tuotiin esille hankintaohjeistuksen laatiminen uuden lainsäädännön määräykset huomioiden ja esitettiin suunnitelma hankintamenettelyn jatkotoimenpiteille tulevassa uudessa tukipalveluorganisaatiossa.