Videoiden järjestely .Net-sovelluskehyksellä
Lähdesmäki, Sampo (2016)
Lähdesmäki, Sampo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122221434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122221434
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda tietokoneelle ohjelma, jolla pesäpallon otteluvide-oiden tarkastelu olisi helpompaa. Työn tavoitteena on opetella ja tutustua C#-ohjelmointikieleen, jolla kyseinen ohjelma on toteutettu. Ohjelma tehdään omaan käyttöön, ja idea opinnäytetyön aiheelle lähti omasta mielenkiinnosta lajia kohtaan. Tavoitteena oli lisäksi opetella uusi ohjelmointikieli. Työssä käydään läpi ohjelman tekemiseen käytetyt vaiheet sekä esitellään hieman C#-kielen ominaisuuksia.
Pesäpallossa, kuten myös monissa muissa urheilulajeissa, ottelut videoidaan myöhempää analysointia varten. Videoilta voidaan käydä läpi mm. eri tilanteita sekä tutkia pelaajien tekemiä ratkaisuja. Työssä tehtiin kaksi eri ohjelmaa, joilla videoiden purkaminen ja katsominen suoritetaan. Toinen ohjelma tallentaa videosta tietoja tekstitiedostoihin, jotka käyttäjä itse syöttää ja toisella ohjelmalla voidaan katsoa videoita ja lukea tietoja tallennetuista tiedostoista. Tietojen tallennus tapahtuu paikallisesti tietokoneen kovalevylle. Ohjelman tekemiseen käytettiin C#-kieltä sen tehokkuuden ja helppokäyttöisyyden vuoksi.
Ohjelma oli tarkoitus saada valmiiksi alkukesästä, jolloin sen käyttämiseen, testaamiseen ja jatkokehittämiseen jäisi myös aikaa. Ohjelmasta saatiin toimiva versio, mutta sen ominaisuuksia pystyisi vielä kehittämään pidemmälle. Käyttöliittymän parantaminen sekä datan tallennus tietokantaan ovat ominaisuuksia, joita voisi kehittää käyttökokemuksen parantamiseksi. Pienillä muutoksilla ohjelmaa voisi mahdollisesti käyttää myös muissa urheilulajeissa kuin pesäpallossa.
Pesäpallossa, kuten myös monissa muissa urheilulajeissa, ottelut videoidaan myöhempää analysointia varten. Videoilta voidaan käydä läpi mm. eri tilanteita sekä tutkia pelaajien tekemiä ratkaisuja. Työssä tehtiin kaksi eri ohjelmaa, joilla videoiden purkaminen ja katsominen suoritetaan. Toinen ohjelma tallentaa videosta tietoja tekstitiedostoihin, jotka käyttäjä itse syöttää ja toisella ohjelmalla voidaan katsoa videoita ja lukea tietoja tallennetuista tiedostoista. Tietojen tallennus tapahtuu paikallisesti tietokoneen kovalevylle. Ohjelman tekemiseen käytettiin C#-kieltä sen tehokkuuden ja helppokäyttöisyyden vuoksi.
Ohjelma oli tarkoitus saada valmiiksi alkukesästä, jolloin sen käyttämiseen, testaamiseen ja jatkokehittämiseen jäisi myös aikaa. Ohjelmasta saatiin toimiva versio, mutta sen ominaisuuksia pystyisi vielä kehittämään pidemmälle. Käyttöliittymän parantaminen sekä datan tallennus tietokantaan ovat ominaisuuksia, joita voisi kehittää käyttökokemuksen parantamiseksi. Pienillä muutoksilla ohjelmaa voisi mahdollisesti käyttää myös muissa urheilulajeissa kuin pesäpallossa.