Inbound-markkinointia tukevan oppaan luominen. Opas RFID:n maailmaan
Lappi, Janne (2016)
Lappi, Janne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320184
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121320184
Tiivistelmä
Toimeksiantajayrityksessä on meneillään kaksi isoa toimintatapoihin liittyvää muutoshanketta. Ensimmäinen toimintamuutos liittyy markkinoiden, ja kilpailuken-tän muutoksesta johtuvaan ostokäyttäytymisen muuttumiseen. Tämän muutoksen johdosta Finn-ID Oy haluaa suunnata toimintaansa ja investoida vahvasti RFID- ja IoT - ratkaisuihin. Toinen muutos liittyy markkinoinnin ja myynnin kehityshankkeeseen inbound-markkinoinnin tehostamiseksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda, inbound-markkinointitoimien tueksi, asiakkaille lisäarvoa tuottavaa materiaalia RFID- ja IoT -ratkaisuista. Tavoitteena oli myös vahvistaa kuvaa Finn-ID Oy:n osaamisesta ja markkinajohtajuudesta näillä alueilla.
Tavoitteita tukemaan aloitettiin projekti, jossa tuotettiin yritykselle opasmuotoista materiaalia. Opas päätettiin rajata koskemaan RFID-ratkaisujen perusteita sekä mahdollisuuksia toimialariippumattomasti. Oppaan tuli myös selventää RFID-ratkaisujen osuutta IoT:n yhtenä tärkeimmistä osista. Opasta luotaessa oli samalla tarkoitus luoda malli, jota voidaan käyttää jatkossa uusien sisältöjen tehokkaaseen tekemiseen.
Opas luotiin käyttäen ketteriin menetelmiin pohjautuvaa SAM (Successive approximation model) -mallia. Projektiryhmä koostui opinnäytetyöntekijän lisäksi RFID-asiantuntijasta, markkinointipäälliköstä ja viestintäsuunnittelijasta.
Opas toimii yleisesittelynä Finn-ID:n visiosta RFID-ratkaisujen mahdollisuuksiin.
Opas julkaistiin organisaation käyttöön sähköisenä versiona internetsivuilla heti ensim-mäisen julkaisuversion valmistuttua.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda, inbound-markkinointitoimien tueksi, asiakkaille lisäarvoa tuottavaa materiaalia RFID- ja IoT -ratkaisuista. Tavoitteena oli myös vahvistaa kuvaa Finn-ID Oy:n osaamisesta ja markkinajohtajuudesta näillä alueilla.
Tavoitteita tukemaan aloitettiin projekti, jossa tuotettiin yritykselle opasmuotoista materiaalia. Opas päätettiin rajata koskemaan RFID-ratkaisujen perusteita sekä mahdollisuuksia toimialariippumattomasti. Oppaan tuli myös selventää RFID-ratkaisujen osuutta IoT:n yhtenä tärkeimmistä osista. Opasta luotaessa oli samalla tarkoitus luoda malli, jota voidaan käyttää jatkossa uusien sisältöjen tehokkaaseen tekemiseen.
Opas luotiin käyttäen ketteriin menetelmiin pohjautuvaa SAM (Successive approximation model) -mallia. Projektiryhmä koostui opinnäytetyöntekijän lisäksi RFID-asiantuntijasta, markkinointipäälliköstä ja viestintäsuunnittelijasta.
Opas toimii yleisesittelynä Finn-ID:n visiosta RFID-ratkaisujen mahdollisuuksiin.
Opas julkaistiin organisaation käyttöön sähköisenä versiona internetsivuilla heti ensim-mäisen julkaisuversion valmistuttua.