Itsensä johtaminen avain aikuisopiskelijan ajankäytön hallintaan
Yli-Arvela, Laura (2016)
Yli-Arvela, Laura
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016103015537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016103015537
Tiivistelmä
Opinnäytetyö pohjautuu Turun ammattikorkeakoulun tarpeeseen pohtia aikuisopiskelijoiden ajankäytön hallintaa ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon monimuoto-opintojen toimintaympäristöön liittyen. Aikuisopiskelijat suorittavat lähtökohtaisesti ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon päivätyönsä ohessa. Tällaisessa opiskeluympäristössä aikuisopiskelijalla on itsellään suuri vastuu opintojen edistymisestä sekä ennen kaikkea omasta ajankäytön hallinnastaan. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa aikuisopiskelijoiden itsetuntemusta sekä sitä, minkälainen aikuisopiskelija on itsensä johtajana ja miten hän hallitsee oman ajankäyttönsä.
Opinnäytetyön teoria on jaettu neljään osaan: minuus ja itsetuntemus, itsensä johtaminen, ajankäytön hallinta ja opiskelu aikuisena. Teoriaosalla pyritään selvittämään lukijalle, kuinka ihmisen itsetuntemus luo pohjan itsensä johtamiselle ja tätä kautta ajankäytön hallinnalle. Työn empiriaosa perustuu kyselytutkimukseen, joka toteutettiin strukturoidulla kyselylomakkeella. Tutkimuksessa tuloksia analysoitiin määrällisin menetelmin.
Tutkimuksen tärkeimpinä johtopäätöksinä voidaan esittää, että Turun ammattikorkeakoulun aikuisopiskelijat kokivat tuntevansa itsensä ja omat vahvuutensa. Lähes jokainen aikuisopiskelija oli tuntenut itsensä kiireiseksi sekä stressaantuneeksi viimeisen puolen vuoden aikana ja koki, että kiire on häirinnyt opiskelua. Kuitenkin 87 % aikuisopiskelijoista koki osaavansa palautua lyhytaikaisesta stressistä ja lähes yhtä iso osa koki hallitsevansa itselleen sopivan stressistä palautumismenetelmän.
Tuloksiin ja johtopäätöksiin perustuen esitetään Turun ammattikorkeakoululle toimenpide-ehdotuksena, että tulevien uusien aikuisopiskelijoiden aloittaessa opintonsa monimuotoisessa oppimisympäristössä olisi heidän hyvä pohtia omia tavoitteitaan opintojen suhteen, itseään ajankäyttäjänä ja näin luoda itselleen suunnitelma siitä, kuinka he aikatauluttavat opintojen vaatiman ajan omaan elämäänsä. Aikuisopiskelijan on tärkeää heti opintojen alkutaipaleella tunnistaa omat vahvuutensa oppijana ja tiedostaa itsereflektion merkitys oppimisessa. Näin opiskelija oppii parhaiten, käyttää aikaansa tehokkaimmin ja ennen kaikkea johtaa itseään menestyksekkäästi.
Opinnäytetyön teoria on jaettu neljään osaan: minuus ja itsetuntemus, itsensä johtaminen, ajankäytön hallinta ja opiskelu aikuisena. Teoriaosalla pyritään selvittämään lukijalle, kuinka ihmisen itsetuntemus luo pohjan itsensä johtamiselle ja tätä kautta ajankäytön hallinnalle. Työn empiriaosa perustuu kyselytutkimukseen, joka toteutettiin strukturoidulla kyselylomakkeella. Tutkimuksessa tuloksia analysoitiin määrällisin menetelmin.
Tutkimuksen tärkeimpinä johtopäätöksinä voidaan esittää, että Turun ammattikorkeakoulun aikuisopiskelijat kokivat tuntevansa itsensä ja omat vahvuutensa. Lähes jokainen aikuisopiskelija oli tuntenut itsensä kiireiseksi sekä stressaantuneeksi viimeisen puolen vuoden aikana ja koki, että kiire on häirinnyt opiskelua. Kuitenkin 87 % aikuisopiskelijoista koki osaavansa palautua lyhytaikaisesta stressistä ja lähes yhtä iso osa koki hallitsevansa itselleen sopivan stressistä palautumismenetelmän.
Tuloksiin ja johtopäätöksiin perustuen esitetään Turun ammattikorkeakoululle toimenpide-ehdotuksena, että tulevien uusien aikuisopiskelijoiden aloittaessa opintonsa monimuotoisessa oppimisympäristössä olisi heidän hyvä pohtia omia tavoitteitaan opintojen suhteen, itseään ajankäyttäjänä ja näin luoda itselleen suunnitelma siitä, kuinka he aikatauluttavat opintojen vaatiman ajan omaan elämäänsä. Aikuisopiskelijan on tärkeää heti opintojen alkutaipaleella tunnistaa omat vahvuutensa oppijana ja tiedostaa itsereflektion merkitys oppimisessa. Näin opiskelija oppii parhaiten, käyttää aikaansa tehokkaimmin ja ennen kaikkea johtaa itseään menestyksekkäästi.