"Se valmentaa ihan tosi hyvin elämään" : Nuorten ja omaohjaajien kokemuksia itsenäistymisohjelmasta keskisuomalaisessa nuorisokodissa
Viikki, Eveliina; Nerg, Anu (2016)
Viikki, Eveliina
Nerg, Anu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122121407
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122121407
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä eräässä Keski-Suomessa toimivan nuorisokodin itsenäistymisohjelmassa voisi kehittää, jotta se palvelisi nuoria entistä paremmin itsenäiseen elämään siirryttäessä. Lisäksi tutkimme, mikä ohjelmassa toimii hyvin. Tavoitteena oli kartoittaa näitä kehittämiskohteita ja hyvin toimivia käytäntöjä nuorten ja omaohjaajien kokemusten pohjalta.
Toimeksiantajamme oli Keski-Suomessa toimiva yksityinen nuorisokoti, joka keskittyy pitkäaikaisiin sijoituksiin. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena, eli laadullisena ja tutkimusaineistona toimi 3 nuoren ja 3 omaohjaajan haastattelut, jotka tehtiin syksyllä 2016. Haastattelut analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen mukaan nuoret pitivät tärkeinä kaikkia itsenäistymisohjelman sisältämiä aihealueita ja ovat pääpiirteittäin tyytyväisiä heille sovellettujen itsenäistymisohjelmien sisältöön. Itsenäistymisohjelmasta koettiin olleen hyötyä tulevaisuuteen valmistautuessa. Nuorten vastauksissa omaohjaajasuhde nousi itsenäistymisohjelman prosessissa keskimäärin merkityksellisemmäksi kuin itse ohjelman sisältö. Omaohjaajat pitivät myös itsenäistymisohjelman sisältöä hyvänä, mutta sisältöön kaivattiin uusia osa-alueita ja päivittämistä. Tulosten mukaan palautteen pyytämiseen nuorilta tulisi kiinnittää huomiota.
Tutkimus osoitti itsenäisen elämän taitojen harjoittelemisen olevan tarpeen ennen nuorisokodista itsenäiseen asumiseen siirtymistä. Omaohjaajan merkitys nuoren tukijana ja turvallisuuden tunteen luojana voidaan nähdä merkittävänä nuoren itsenäistymisprosessissa.
Toimeksiantajamme oli Keski-Suomessa toimiva yksityinen nuorisokoti, joka keskittyy pitkäaikaisiin sijoituksiin. Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena, eli laadullisena ja tutkimusaineistona toimi 3 nuoren ja 3 omaohjaajan haastattelut, jotka tehtiin syksyllä 2016. Haastattelut analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksen mukaan nuoret pitivät tärkeinä kaikkia itsenäistymisohjelman sisältämiä aihealueita ja ovat pääpiirteittäin tyytyväisiä heille sovellettujen itsenäistymisohjelmien sisältöön. Itsenäistymisohjelmasta koettiin olleen hyötyä tulevaisuuteen valmistautuessa. Nuorten vastauksissa omaohjaajasuhde nousi itsenäistymisohjelman prosessissa keskimäärin merkityksellisemmäksi kuin itse ohjelman sisältö. Omaohjaajat pitivät myös itsenäistymisohjelman sisältöä hyvänä, mutta sisältöön kaivattiin uusia osa-alueita ja päivittämistä. Tulosten mukaan palautteen pyytämiseen nuorilta tulisi kiinnittää huomiota.
Tutkimus osoitti itsenäisen elämän taitojen harjoittelemisen olevan tarpeen ennen nuorisokodista itsenäiseen asumiseen siirtymistä. Omaohjaajan merkitys nuoren tukijana ja turvallisuuden tunteen luojana voidaan nähdä merkittävänä nuoren itsenäistymisprosessissa.