Muutoksen johtaminen työntekijöiden kokemana : Case: Yritys X
Rouhiainen, Piia; Routasaari, Jenna (2016)
Rouhiainen, Piia
Routasaari, Jenna
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122121405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122121405
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on muutosjohtaminen ja miten työntekijät ovat sen kokeneet. Case-organisaationa on yritys X:n kolme konttoria Päijät-Hämeen alueella. Yritys X on suuri finanssialalla toimiva konserni. Työn tavoitteena on tutkia, millaista on onnistunut muutosjohtaminen. Päätutkimusongelmana on selvittää, miten muutokset johdetaan onnistuneesti organisaatiossa.
Työn teoriaosuus rakentuu kahdesta osiosta. Ensimmäisessä osiossa käydään läpi muutosjohtamista yleisellä tasolla ja niitä tekijöitä, mitkä mahdollistavat sen onnistumisen. Toinen osio käsittelee sitä, millainen lähiesimiestyö, muutosviestintä ja millaiset alaistaidot tukevat onnistunutta muutosjohtamista.
Empiriaosuuden tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista haastattelututkimusta. Haastattelut toteutettiin rajatulle kohderyhmälle yksilöteemahaastatteluina. Tutkimuksen kohderyhmänä oli yritys X:n kolmen eri henkilöasiakaskonttorin työntekijät.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että suurin osa haastateltavista työntekijöistä koki viimeaikaisten muutosten onnistuneen. Muutokset koettiin myös tarpeellisina, erityisesti asiakasnäkökulmasta katsottuna. Onnistuneen muutosjohtamisen näkökulmasta tarkasteltuna, työntekijät toivoivat lisää avoimuutta, läpinäkyvyyttä, vuorovaikutusta, tietoa ja keskustelua oman esimiehen kanssa sekä etenkin muutoksen alkuvaiheessa parempia perusteluja muutoksen tavoitteista ja tarpeellisuudesta. Esimiesten viestintätaidot, informaation täsmentäminen ja vision kirkastaminen työntekijöille nousivat tutkimuksen tulosten perusteella tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi, jotta muutoksenjohtamisessa onnistuttaisiin paremmin.
Työn teoriaosuus rakentuu kahdesta osiosta. Ensimmäisessä osiossa käydään läpi muutosjohtamista yleisellä tasolla ja niitä tekijöitä, mitkä mahdollistavat sen onnistumisen. Toinen osio käsittelee sitä, millainen lähiesimiestyö, muutosviestintä ja millaiset alaistaidot tukevat onnistunutta muutosjohtamista.
Empiriaosuuden tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista haastattelututkimusta. Haastattelut toteutettiin rajatulle kohderyhmälle yksilöteemahaastatteluina. Tutkimuksen kohderyhmänä oli yritys X:n kolmen eri henkilöasiakaskonttorin työntekijät.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta, että suurin osa haastateltavista työntekijöistä koki viimeaikaisten muutosten onnistuneen. Muutokset koettiin myös tarpeellisina, erityisesti asiakasnäkökulmasta katsottuna. Onnistuneen muutosjohtamisen näkökulmasta tarkasteltuna, työntekijät toivoivat lisää avoimuutta, läpinäkyvyyttä, vuorovaikutusta, tietoa ja keskustelua oman esimiehen kanssa sekä etenkin muutoksen alkuvaiheessa parempia perusteluja muutoksen tavoitteista ja tarpeellisuudesta. Esimiesten viestintätaidot, informaation täsmentäminen ja vision kirkastaminen työntekijöille nousivat tutkimuksen tulosten perusteella tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi, jotta muutoksenjohtamisessa onnistuttaisiin paremmin.