Let's Playereiden asema pelijournalismissa
Pajunen, Lauri (2016)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021264
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021264
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee verrattain uuden pelijournalistisen ilmiön, ns. letsplay-videoiden tekijöitä ja heidän asemaansa pelijournalismin kentällä.
Kaikille avoimena media-alustana YouTube on antanut kenelle tahansa mahdollisuuden tuottaa omaa videomateriaalia ja levittää sitä ennennäkemättömän helposti ympäri maailman. Kuka tahansa kamerakännykällä varustautunut kansalainen saattaa tallentaa puhelimellaan seuraavan maailmaa kohahduttavan uutistapahtuman, editoimattomana ja paikan päällä, kommentoiden itse tuntemuksiaan tai antaen videomateriaalin puhua puolestaan.
Pelijournalismin puolella tavalliset ihmiset nauhoittavat omaa pelaamistaan ja kommetoivat siihen päälle tuntemuksiaan pelistä, raa'an pelikuvan tahdittaessa videota. Tämä on antanut kuluttajille ennennäkemättömän mahdollisuuden tutustua peleihin ennen ostopäätöstä, sillä käytännössä nämä letsplayerit ovat aivan samanlaisia ihmisiä kuin kuka tahansa.
Haastattelluista letsplayereistä suurin osa tunnistautui osaksi pelimediaa ja määritteli itsensä viihdyttäjän rooliin. Vaikka heidän tarkoituksensa onkin viihdyttää katsojiaan, niin siitä huolimatta kaikki haastateltavat myönsivät heidän videoillaan olevan jonkinlainen vaikutus pelin ostopäätöstä panttaaviin ihmisiin.
Suomalaiset pelimediat tunnustavat letsplayerit samaan aikaan kilpailijoiksi, uutisaiheiksi, tietolähteiksi ja yhteistyökumppaneiksi. Pelimediat näkivät roolinsa kovan pelijournalismin tuottajina edelleen erittäin tärkeänä. Letsplayerit ovat hävittäneet pelimedioista tekstipohjaiset ennakkojutut tarpeettomina. Pelimediat ovat saaneet uudeksi tehtäväkseen sisältökuratoinnin.
Suomalaisilla pelitoimituksilla ei tällä hetkellä ole resursseja lähteä tuottamaan omaa videosisältöä, mutta kaikissa haastatelluissa toimituksissa oli pohdittu mahdollisuutta perustaa oma YouTube-verkosto, mutta toistaiseksi nämä suunnitelmat ovat jääneet vain ajatuksen tasolle.
Letsplayerit ovat tulleet jäädäkseen pelijournalismin kentälle. Heidän roolinsa on pääasiassa viihdyttää yleisöä ja esitellä pelejä kuluttajille, mutta letsplayerin löytäessä jotain piilotettua sisältöä peleistä tai suorittaessa jotain ennennäkemätöntä, tulee letsplayeristäkin pelijournalistinen uutisaihe.
Kaikille avoimena media-alustana YouTube on antanut kenelle tahansa mahdollisuuden tuottaa omaa videomateriaalia ja levittää sitä ennennäkemättömän helposti ympäri maailman. Kuka tahansa kamerakännykällä varustautunut kansalainen saattaa tallentaa puhelimellaan seuraavan maailmaa kohahduttavan uutistapahtuman, editoimattomana ja paikan päällä, kommentoiden itse tuntemuksiaan tai antaen videomateriaalin puhua puolestaan.
Pelijournalismin puolella tavalliset ihmiset nauhoittavat omaa pelaamistaan ja kommetoivat siihen päälle tuntemuksiaan pelistä, raa'an pelikuvan tahdittaessa videota. Tämä on antanut kuluttajille ennennäkemättömän mahdollisuuden tutustua peleihin ennen ostopäätöstä, sillä käytännössä nämä letsplayerit ovat aivan samanlaisia ihmisiä kuin kuka tahansa.
Haastattelluista letsplayereistä suurin osa tunnistautui osaksi pelimediaa ja määritteli itsensä viihdyttäjän rooliin. Vaikka heidän tarkoituksensa onkin viihdyttää katsojiaan, niin siitä huolimatta kaikki haastateltavat myönsivät heidän videoillaan olevan jonkinlainen vaikutus pelin ostopäätöstä panttaaviin ihmisiin.
Suomalaiset pelimediat tunnustavat letsplayerit samaan aikaan kilpailijoiksi, uutisaiheiksi, tietolähteiksi ja yhteistyökumppaneiksi. Pelimediat näkivät roolinsa kovan pelijournalismin tuottajina edelleen erittäin tärkeänä. Letsplayerit ovat hävittäneet pelimedioista tekstipohjaiset ennakkojutut tarpeettomina. Pelimediat ovat saaneet uudeksi tehtäväkseen sisältökuratoinnin.
Suomalaisilla pelitoimituksilla ei tällä hetkellä ole resursseja lähteä tuottamaan omaa videosisältöä, mutta kaikissa haastatelluissa toimituksissa oli pohdittu mahdollisuutta perustaa oma YouTube-verkosto, mutta toistaiseksi nämä suunnitelmat ovat jääneet vain ajatuksen tasolle.
Letsplayerit ovat tulleet jäädäkseen pelijournalismin kentälle. Heidän roolinsa on pääasiassa viihdyttää yleisöä ja esitellä pelejä kuluttajille, mutta letsplayerin löytäessä jotain piilotettua sisältöä peleistä tai suorittaessa jotain ennennäkemätöntä, tulee letsplayeristäkin pelijournalistinen uutisaihe.