Rytmien taikaa : Rumpuvelhot -oppimispelin kehittämisprosessi
Taavila, Tommi (2016)
Taavila, Tommi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021238
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kehittää uusi oppimispeli rumpujensoiton alkeisopetukseen. Omassa työssäni rumpujensoiton opettajana koin varhaiskasvatusiässä olevien lasten opetuksen haasteelliseksi ikäryhmälle sopivan opetusmateriaalin ollessa vähäistä. Päädyin tekemään uutta opetusmateriaalia, jonka tavoitteena oli tehostaa oppimista ja vieläpä hauskalla tavalla.
Tutkimuksellisen kehitystyön tuotoksena syntyi prototyyppi lautapelistä, ”Rumpuvelhot”. Opinnäytetyössäni kuvaan pelin toimintaa ja sen kehitysprosessia. Lisäksi hankin tietoa lapsen musiikillis-kognitiivisesta kehityksestä, oppimiskäsityksistä ja pelinsuunnittelusta pelinteon tueksi. Testasin pelin toimivuutta oppilaideni kanssa ja teetin heillä laadullisen kyselyn, jossa selvitin heidän kokemuksiaan pelikertoihin liittyen. Peli kehittyi yrityksen ja erehdyksen kautta sekä oppilailta saamani palautteen perusteella.
Etsin vastausta kysymykseen, millainen on toimiva oppimispeli käytettäväksi rumpujensoiton alkeisopetuksessa. Lopussa pohdin monisyisesti tutkimusprosessin onnistumista ja pelini toimivuutta niin pedagogin, rumpuoppilaan kuin pelinkehittäjän näkökulmasta.
Tutkimuksellisen kehitystyön tuotoksena syntyi prototyyppi lautapelistä, ”Rumpuvelhot”. Opinnäytetyössäni kuvaan pelin toimintaa ja sen kehitysprosessia. Lisäksi hankin tietoa lapsen musiikillis-kognitiivisesta kehityksestä, oppimiskäsityksistä ja pelinsuunnittelusta pelinteon tueksi. Testasin pelin toimivuutta oppilaideni kanssa ja teetin heillä laadullisen kyselyn, jossa selvitin heidän kokemuksiaan pelikertoihin liittyen. Peli kehittyi yrityksen ja erehdyksen kautta sekä oppilailta saamani palautteen perusteella.
Etsin vastausta kysymykseen, millainen on toimiva oppimispeli käytettäväksi rumpujensoiton alkeisopetuksessa. Lopussa pohdin monisyisesti tutkimusprosessin onnistumista ja pelini toimivuutta niin pedagogin, rumpuoppilaan kuin pelinkehittäjän näkökulmasta.