Samlande och visualiserande av verksamhetsstyrande data för en digital marknadsföringsbyrå
Kostiainen, Jonas (2016)
Kostiainen, Jonas
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021268
Tiivistelmä
I dagens läge, med stor konkurrens mellan företag i samma bransch är det ytterst viktigt för företag att veta hur de når sina målgrupper. I detta examensarbete diskuteras vikten av verksamhetsstyrande data, hur det samlats och visualiserats tidigare jämfört med idag, och hur företag använder sig av den för att göra beslut och ändringar i sina strategier. Arbetet hänvisar till flera artiklar och intervjuer med experter inom visualisering av data, samt datadriven beslutsfattning inom företag. Målet med arbetet är att ha en fungerande nätverksapplikation, skriven i Node.js, som automatiskt sköter samlande av data från olika molntjänster ett företag använder. Utöver samlandet skall applikationen kunna utföra räkningar på data och skicka den vidare till en tjänst som visualiserar den i olika widgets på en dashboard. With increasing competition between companies within the same area, it is becoming more important than ever for companies to know how to reach their target groups. This thesis focus on the importance of performance related data, how it has been gathered and visualized earlier compared to today, and how companies use it to make data-based decisions for their strategies. Articles and interviews with experts in the fields of data visualization and data driven management are reviewed in the thesis. The goal is to have a working network application that gathers data from several online services in use by the company. In addition to gathering, the application will also perform calculations and format the data in such a way that it is easy to visualize using widgets on dashboards.