Lastensuojelullisen huolen herääminen, sen huomioiminen ja siihen puuttuminen varhaiskasvatuksessa - Opas Rovaniemen varhaiskasvatuksen henkilöstölle
Pellikka, Aino-Lyydia; Tuorilainen, Terhi (2016)
Pellikka, Aino-Lyydia
Tuorilainen, Terhi
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921112
Tiivistelmä
Teimme opinnäytetyömme tuotoksena oppaan Rovaniemen alueen varhaiskasvatushenkilöstölle lastensuojelullisen huolen heräämisestä, sen huomioimisesta ja siihen puuttumisesta varhaiskasvatuksessa. Opas on selkeä ja informatiivinen ja se on tarkoitettu tueksi lastensuojelullisen huolen herätessä. Oppaalla haluamme edistää varhaista puuttumista ja Rovaniemen lapsiväestön hyvinvointia.
Toivomme oppaan madaltavan kynnystä ottaa huoli puheeksi sekä tuovan rohkeutta toimia mahdollisimman varhaisessa vaiheessa lapsen edun toteuttamiseksi. Lapset viettävät suuren osan päivittäisestä valveillaoloajastaan varhaiskasvatusta tarjoavissa paikoissa, joten ammattikasvattajat ovat merkittävässä roolissa lapsen hyvinvoinnin havaitsijoina ja vanhempien tai muiden huoltajien kasvatustyön tukijoina.
Opinnäytetyömme koostuu teoreettisesta osasta sekä varhaista puuttumista edistävästä oppaasta, joka julkaistaan pdf -muodossa. Teoriaosuudessa olemme avanneet niitä toimintaympäristöjä, joita opas koskettaa (varhaiskasvatus ja lastensuojelu). Lisäksi olemme kirjoittaneet varhaisen puuttumisen merkityksestä varhaiskasvatuksessa. Aineistona käytimme alan ajankohtaista kirjallisuutta, lakeja ja artikkeleja. Opasta varten haastattelimme lastensuojelun, poliisin ja lastenneuvolan edustajia, varhaiserityiskasvatuksen koordinaattoria sekä kunnallisten ja yksityisten päiväkotien johtajia ja yhtä perhepäivähoidon esimiestä. Haastattelut suoritimme muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta henkilöhaastatteluina kasvotusten.
Oppaasta tuli niin omasta kuin haastateltavien mielestä selkeä, ymmärrettävä sekä todella kattava, mutta tiivis paketti. Onnistuimme tuomaan loogisesti esille kaiken oleellisen ja tarvittavan tiedon lastensuojelullisen huolen heräämisestä, sen huomioimisesta ja siihen puuttumisesta varhaiskasvatuksessa. Mielestämme se edistää tavoittelemaamme lasten etua ja hyvinvointia.
Toivomme oppaan madaltavan kynnystä ottaa huoli puheeksi sekä tuovan rohkeutta toimia mahdollisimman varhaisessa vaiheessa lapsen edun toteuttamiseksi. Lapset viettävät suuren osan päivittäisestä valveillaoloajastaan varhaiskasvatusta tarjoavissa paikoissa, joten ammattikasvattajat ovat merkittävässä roolissa lapsen hyvinvoinnin havaitsijoina ja vanhempien tai muiden huoltajien kasvatustyön tukijoina.
Opinnäytetyömme koostuu teoreettisesta osasta sekä varhaista puuttumista edistävästä oppaasta, joka julkaistaan pdf -muodossa. Teoriaosuudessa olemme avanneet niitä toimintaympäristöjä, joita opas koskettaa (varhaiskasvatus ja lastensuojelu). Lisäksi olemme kirjoittaneet varhaisen puuttumisen merkityksestä varhaiskasvatuksessa. Aineistona käytimme alan ajankohtaista kirjallisuutta, lakeja ja artikkeleja. Opasta varten haastattelimme lastensuojelun, poliisin ja lastenneuvolan edustajia, varhaiserityiskasvatuksen koordinaattoria sekä kunnallisten ja yksityisten päiväkotien johtajia ja yhtä perhepäivähoidon esimiestä. Haastattelut suoritimme muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta henkilöhaastatteluina kasvotusten.
Oppaasta tuli niin omasta kuin haastateltavien mielestä selkeä, ymmärrettävä sekä todella kattava, mutta tiivis paketti. Onnistuimme tuomaan loogisesti esille kaiken oleellisen ja tarvittavan tiedon lastensuojelullisen huolen heräämisestä, sen huomioimisesta ja siihen puuttumisesta varhaiskasvatuksessa. Mielestämme se edistää tavoittelemaamme lasten etua ja hyvinvointia.