Tilitoimiston hinnoitteluperusteen muuttaminen
Järvinen, Katja (2016)
Järvinen, Katja
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121820938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121820938
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on tilitoimiston laskutusperusteen muuttaminen. Opinnäytetyön tilaajana on Kanta-Hämeessä toimiva tilitoimisto. Työn tarkoituksena on selvittää, voiko case-yritys muuttaa heidän käytössään olevaa laskutusperustetta. Teoriaosuudessa tutkitaan palveluhinnan muodostumista, kohdistuen etenkin tilitoimistopalveluun.
Tutkimusmenetelmänä on kvalitatiivinen case-tutkimus, ja se toteutettiin haastattelemalla case-yrityksen toimitusjohtajaa ja keskityttiin yrityksen luovuttamaan aineistoon yritysasiakkaista. Teoriaosuuden aineistona on käytetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä verkosta löytyvää aineistoa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mikä olisi prosenttiosuus asiakasyrityksen liikevaihdosta ja miten kirjanpidon viennit huomioitaisiin prosentuaalisessa laskutuksessa. Empiirinen tutkimus keskittyi toimitusjohtajan haastatteluihin, silloisiin hintoihin, asiakkaiden liikevaihtoon sekä vientimääriin. Teoriaosassa tutkittiin, kuinka hinta muodostuu ja mitkä kustannukset vaikuttavat palveluyrityksen hintoihin.
Tutkimuksen tulos vahvistaa uuden hinnoitteluperusteen olevan käyttökelpoinen ja kannattava case-yritykselle, ollen samalla tasapuolinen asiakasyrityksille. Tutkimuksen jälkeen yrityksen toimitusjohtaja aikoi esitellä uuden laskutusperusteen asiakkailleen.
Tutkimusmenetelmänä on kvalitatiivinen case-tutkimus, ja se toteutettiin haastattelemalla case-yrityksen toimitusjohtajaa ja keskityttiin yrityksen luovuttamaan aineistoon yritysasiakkaista. Teoriaosuuden aineistona on käytetty aiheeseen liittyvää kirjallisuutta sekä verkosta löytyvää aineistoa.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mikä olisi prosenttiosuus asiakasyrityksen liikevaihdosta ja miten kirjanpidon viennit huomioitaisiin prosentuaalisessa laskutuksessa. Empiirinen tutkimus keskittyi toimitusjohtajan haastatteluihin, silloisiin hintoihin, asiakkaiden liikevaihtoon sekä vientimääriin. Teoriaosassa tutkittiin, kuinka hinta muodostuu ja mitkä kustannukset vaikuttavat palveluyrityksen hintoihin.
Tutkimuksen tulos vahvistaa uuden hinnoitteluperusteen olevan käyttökelpoinen ja kannattava case-yritykselle, ollen samalla tasapuolinen asiakasyrityksille. Tutkimuksen jälkeen yrityksen toimitusjohtaja aikoi esitellä uuden laskutusperusteen asiakkailleen.