Alle kouluikäisen lapsen ruutuaika ja fyysinen aktiivisuus
Ujanen, Niina; Väljä, Sanna (2016)
Ujanen, Niina
Väljä, Sanna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016122021199
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin alle kouluikäisten lasten ruutuajan sekä fyysisen aktiivisuuden eli liikkumisen määriä kotona. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena lähettämällä verkkokysely Tikkuvuoren päiväkodin asiakkaana oleville perheille. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää päivähoidossa olevien lasten ruutuajan ja fyysisen aktiivisuuden tottumuksia päivähoitoajan ulkopuolella.
Teoriaosuudessa käydään läpi varhaiskasvatuksen ja kasvatuskumppanuuden näkökulmia suhteessa lasten ruutuaikaan ja fyysiseen aktiivisuuteen. Ruutuaikaa käsitellään käsitteenä sekä paneudutaan sen vaikutuksiin lapsen kehityksessä. Lisäksi teoriaosuudessa kerrotaan, mitä on fyysinen aktiivisuus sekä tarkastellaan sen vaikutuksia lapsen tasapainoiseen kehitykseen. Lopuksi vielä avataan perheen ja ympäristön vaikutuksia lasten ruutuaikaan ja fyysiseen aktiivisuuteen nähden.
Tutkimukseen on analysoitu 81 vanhemman vastaukset, jotka koskivat 127 lasta. Tutkimustulosten mukaan lapset käyttivät päivähoidon ulkopuolella aikaa keskimäärin saman verran ruutulaitteiden ääressä kuin fyysisesti aktiivisina. Ruutulaitteiden ääressä aikaa vietettiin päivittäin puolesta tunnista kahteen tuntiin ja televisio osoittautui ruutulaitteista käytetyimmäksi. Päivähoitoajan ulkopuolella lapset viettivät aikaa liikkuen yhdestä kahteen tuntia. Kummankin teeman osalta käytetyt ajat kasvoivat viikonloppuisin verrattuna arkeen. Vanhemmat pitivät lastensa ruutuajan ja fyysisen aktiivisuuden määriä pääasiassa sopivina.
Teoriaosuudessa käydään läpi varhaiskasvatuksen ja kasvatuskumppanuuden näkökulmia suhteessa lasten ruutuaikaan ja fyysiseen aktiivisuuteen. Ruutuaikaa käsitellään käsitteenä sekä paneudutaan sen vaikutuksiin lapsen kehityksessä. Lisäksi teoriaosuudessa kerrotaan, mitä on fyysinen aktiivisuus sekä tarkastellaan sen vaikutuksia lapsen tasapainoiseen kehitykseen. Lopuksi vielä avataan perheen ja ympäristön vaikutuksia lasten ruutuaikaan ja fyysiseen aktiivisuuteen nähden.
Tutkimukseen on analysoitu 81 vanhemman vastaukset, jotka koskivat 127 lasta. Tutkimustulosten mukaan lapset käyttivät päivähoidon ulkopuolella aikaa keskimäärin saman verran ruutulaitteiden ääressä kuin fyysisesti aktiivisina. Ruutulaitteiden ääressä aikaa vietettiin päivittäin puolesta tunnista kahteen tuntiin ja televisio osoittautui ruutulaitteista käytetyimmäksi. Päivähoitoajan ulkopuolella lapset viettivät aikaa liikkuen yhdestä kahteen tuntia. Kummankin teeman osalta käytetyt ajat kasvoivat viikonloppuisin verrattuna arkeen. Vanhemmat pitivät lastensa ruutuajan ja fyysisen aktiivisuuden määriä pääasiassa sopivina.