Value Creation and Co-creation : Organisational Approach to Online Service Innovation
Vesterinen, Opri (2016)
Vesterinen, Opri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121620847
Tiivistelmä
Tässä työssä pyrittiin selvittämään kohdeyrityksen arvon luomisen ja yhteistuottamisen mahdollisuuksia digitaalisessa ympäristössä. Markkinointitutkimus on perinteisesti keskittynyt arvontuottamisessa hyödykkeisiin, jolloin yritys on nähty ensisijaisena arvon luojana. Muutos markkinointiajattelussa on siirtänyt tutkimuksen painopistettä palvelujen luomiseen, jossa asiakas nähdään ensisijaisena arvon tuottajana. Näin ollen yrityksen on mahdollista tarjota asiakkaille arvolupauksia, jotka asiakas pystyy muuttamaan myöhemmin arvoksi. Huolimatta kiinnostuksesta arvon tuottamiseen vain muutamat tutkimukset ovat analysoineet, miten arvo muodostuu ja kuinka tätä prosessia voidaan johtaa.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen. Lähdeaineisto kerättiin kahdesta haastattelemalla kahta kohdeyrityksen henkilöä. Molemmat haastateltavat ovat operatiivisessa roolissa kohdeyrityksessä. Kummallakin oli akateemista ja käytännönkokemusta verkkopalveluiden kehittämisestä, jotta he pystyisivät tarjoamaan syvemmän ymmärryksen kohdeyrityksen arvontuottamisprosessista.
Tulokset osoittivat, että kohde yritys välittää taloudellisia, strategisia ja funktionaalisia arvolupauksia. Yhteiskehitysprosessit ovat yritysvetoisia, mikä viittaa siihen, että asiakkaat ovat mukana yhteistuottamisessa, mutta pääasiallisesti ideat ja innovaatio nousee kohde yrityksen sisäisestä toiminnasta. Tulokset osoittavat myös, että kohdeyritys painottaa innovaatiossaan resurssipohjaista lähestymistapaa, joten yhteiskehitys ja palvelun kehittäminen jäävät vähemmälle huomiolle. Tutkimuksen lopussa annetaan ehdotuksia kohdeyritykselle perustuen tutkimuksen johtopäätöksiin. Tämän tutkimuksen tulokset koskevat vain kohde yritystä, mutta tutkimuksen viitekehystä voidaan käyttää myös muihin tukimusotoksiin.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen. Lähdeaineisto kerättiin kahdesta haastattelemalla kahta kohdeyrityksen henkilöä. Molemmat haastateltavat ovat operatiivisessa roolissa kohdeyrityksessä. Kummallakin oli akateemista ja käytännönkokemusta verkkopalveluiden kehittämisestä, jotta he pystyisivät tarjoamaan syvemmän ymmärryksen kohdeyrityksen arvontuottamisprosessista.
Tulokset osoittivat, että kohde yritys välittää taloudellisia, strategisia ja funktionaalisia arvolupauksia. Yhteiskehitysprosessit ovat yritysvetoisia, mikä viittaa siihen, että asiakkaat ovat mukana yhteistuottamisessa, mutta pääasiallisesti ideat ja innovaatio nousee kohde yrityksen sisäisestä toiminnasta. Tulokset osoittavat myös, että kohdeyritys painottaa innovaatiossaan resurssipohjaista lähestymistapaa, joten yhteiskehitys ja palvelun kehittäminen jäävät vähemmälle huomiolle. Tutkimuksen lopussa annetaan ehdotuksia kohdeyritykselle perustuen tutkimuksen johtopäätöksiin. Tämän tutkimuksen tulokset koskevat vain kohde yritystä, mutta tutkimuksen viitekehystä voidaan käyttää myös muihin tukimusotoksiin.