Sosiaalisen median kampanjan vaikutus myyntiin
Wiberg, Jonne (2016)
Wiberg, Jonne
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921146
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921146
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median kampanjan vaikutusta myyntiin. Toteutetun tutkimuksen tavoitteena on selvittää sosiaalisen median kampanjan vaikutusta nimenomaan myyntiin, eikä pelkästään näkyvyyteen. Vaikutusta myyntiin tarkastellaan case yrityksen Dinox Sport Oy:n näkökulmasta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta osasta, sosiaalisen median markkinoinnista sekä analyysityökaluista. Sosiaalisen median kampanjaa laatiessa on otettava huomioon useita eri tekijöitä. On valittava oikeat sosiaalisen median kanavat, jotka sopivat parhaiten omalle yritykselle. Myynnin tarkastelu on tutkimuksen päätavoite, mutta ilman näkyvyyttä on mahdotonta saada myyntiä. Lisäksi tuloksia pitää kerätä oikeilla työkaluilla, jotta on mahdollista selvittää, mistä myynnit todellisuudessa tulivat, kampanjasta vai jotain muuta kautta. Varteen otettavaa on myös huomioda kampanjassa olevan tuotteen vaikutus myyntiin eli onko tuotteen hinnalla tai erikoisuudella merkitystä.
Työn empiriaosuudessa käytetään konkreettisesti hyödyksi teoriaosuutta sekä laitetaan se käytäntöön. Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvantitatiivista tutkimusta, kun saatuja tuloksia on verrattu suoraan keskimääräisiin myynteihin. Pääpaino on jokaisen kampanjassa olevan tuotteen myyntien vertailu samaisten tuotteiden keskimääräiseen myyntiin samanmittaiselta ajanjaksolta. Tutkimus sisältää kampanja tuotteiden esittelyn valintaperusteineen sekä saadut tulokset.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sosiaalisen median kampanjalla on positiivinen vaikutus myyntiin. Kampanjalla tulee olla tarpeeksi näkyvyyttä, jotta mahdolliset asiakkaat tavoitetaan. Seuranta on erittäin tärkeää, jotta saadaan todellisia tuloksia kampanjan hyödyistä. Kampanjan ilmaisuudesta huolimatta on mietittävä kattaako lisääntynyt myynti tuotteiden alennuksen myötä pienentyneen katteen määrän.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta osasta, sosiaalisen median markkinoinnista sekä analyysityökaluista. Sosiaalisen median kampanjaa laatiessa on otettava huomioon useita eri tekijöitä. On valittava oikeat sosiaalisen median kanavat, jotka sopivat parhaiten omalle yritykselle. Myynnin tarkastelu on tutkimuksen päätavoite, mutta ilman näkyvyyttä on mahdotonta saada myyntiä. Lisäksi tuloksia pitää kerätä oikeilla työkaluilla, jotta on mahdollista selvittää, mistä myynnit todellisuudessa tulivat, kampanjasta vai jotain muuta kautta. Varteen otettavaa on myös huomioda kampanjassa olevan tuotteen vaikutus myyntiin eli onko tuotteen hinnalla tai erikoisuudella merkitystä.
Työn empiriaosuudessa käytetään konkreettisesti hyödyksi teoriaosuutta sekä laitetaan se käytäntöön. Tutkimusmenetelmänä on käytetty kvantitatiivista tutkimusta, kun saatuja tuloksia on verrattu suoraan keskimääräisiin myynteihin. Pääpaino on jokaisen kampanjassa olevan tuotteen myyntien vertailu samaisten tuotteiden keskimääräiseen myyntiin samanmittaiselta ajanjaksolta. Tutkimus sisältää kampanja tuotteiden esittelyn valintaperusteineen sekä saadut tulokset.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että sosiaalisen median kampanjalla on positiivinen vaikutus myyntiin. Kampanjalla tulee olla tarpeeksi näkyvyyttä, jotta mahdolliset asiakkaat tavoitetaan. Seuranta on erittäin tärkeää, jotta saadaan todellisia tuloksia kampanjan hyödyistä. Kampanjan ilmaisuudesta huolimatta on mietittävä kattaako lisääntynyt myynti tuotteiden alennuksen myötä pienentyneen katteen määrän.