Verkkopalvelupelikirja : opas verkkopalvelun luomiseen
Parviainen, Joni (2016)
Parviainen, Joni
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016121921098
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin mitä käytännön prosesseja ja toimintoja yrittäjän täytyy ottaa huomioon uuden verkkopalvelun luomisessa. Tutkimus suoritettiin käymällä läpi teoriatietoa, joka kerättiin pääasiassa aiheelle relevanttien verkkosivustojen artikkeleista ja oppaista. Lähteiden kirjoittajat olivat aiheeseen enimmäkseen omakohtaisella kokemuksellaan perehtyneitä alan ammattilaisia. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää mahdollisimman paljon relevanttia teoriatietoa, jotta siitä voitiin muodostaa opas-kokonaisuus.
Oppaan pääaiheiksi muodostui neljä suurta kokonaisuutta. Ensimmäinen teema on Liikeidean kiertokulku. Siinä tarkastellaan prosessia, jonka verkkopalvelu käy liiketoiminnallisesti läpi yrittäjän muovatessa sen toiveikkaasta ideasta, suosituksi kansainväliseksi palveluksi ja lopulta pois omaisuudestaan, joko yrityskaupoilla tai ajamalla koko yritystoiminta alas.
Organisaation luominen käsittelee nimensä mukaisesti sitä, miten idean ympärille muodostetaan ydintiimi, kuinka sitä kasvatetaan tarpeiden mukaisesti ja mitä rakenteita organisaatioksi kasvanut ihmisjoukko tarvitsee, jotta liiketoiminnasta tulee ammattimaista. Palvelun tekninen toteutus tutkitaan sitä, miten verkkopalvelu käytännössä teknisesti toteutetaan ja miten valmista palvelua parannellaan. Asiakkuudet-osiossa käydään läpi niitä asioita, joita täytyy digitaalisessa myynnissä ja markkinoinnissa ottaa huomioon, jotta yritys menestyy parhaalla mahdollisella tavalla.
Verkkopalvelun luomisen prosessi on valtava. Se vaatii erittäin suuria ponnistuksia yrittäjiltä, jotka projektin aloittavat ja jotka sen johtamisesta kantavat vastuun. Internetistä löytyy kuitenkin paljon erilaisia työkaluja, joiden avulla prosessi helpottuu, ja joilla joitakin tarpeellisia taitoja voidaan korvata. Opinnäytetyöstä rajattiin pois oppaan verkkoversion toteutus, joka tullaan todennäköisesti tekemään projektin toisessa vaiheessa. Projektin edetessä sisältöä tullaan myös täydentämään, jotta se antaisi parhaan mahdollisen avun mahdollisimman monelle kunnianhimoiselle verkkopalvelun luomisesta unelmoivalle suomalaiselle.
Oppaan pääaiheiksi muodostui neljä suurta kokonaisuutta. Ensimmäinen teema on Liikeidean kiertokulku. Siinä tarkastellaan prosessia, jonka verkkopalvelu käy liiketoiminnallisesti läpi yrittäjän muovatessa sen toiveikkaasta ideasta, suosituksi kansainväliseksi palveluksi ja lopulta pois omaisuudestaan, joko yrityskaupoilla tai ajamalla koko yritystoiminta alas.
Organisaation luominen käsittelee nimensä mukaisesti sitä, miten idean ympärille muodostetaan ydintiimi, kuinka sitä kasvatetaan tarpeiden mukaisesti ja mitä rakenteita organisaatioksi kasvanut ihmisjoukko tarvitsee, jotta liiketoiminnasta tulee ammattimaista. Palvelun tekninen toteutus tutkitaan sitä, miten verkkopalvelu käytännössä teknisesti toteutetaan ja miten valmista palvelua parannellaan. Asiakkuudet-osiossa käydään läpi niitä asioita, joita täytyy digitaalisessa myynnissä ja markkinoinnissa ottaa huomioon, jotta yritys menestyy parhaalla mahdollisella tavalla.
Verkkopalvelun luomisen prosessi on valtava. Se vaatii erittäin suuria ponnistuksia yrittäjiltä, jotka projektin aloittavat ja jotka sen johtamisesta kantavat vastuun. Internetistä löytyy kuitenkin paljon erilaisia työkaluja, joiden avulla prosessi helpottuu, ja joilla joitakin tarpeellisia taitoja voidaan korvata. Opinnäytetyöstä rajattiin pois oppaan verkkoversion toteutus, joka tullaan todennäköisesti tekemään projektin toisessa vaiheessa. Projektin edetessä sisältöä tullaan myös täydentämään, jotta se antaisi parhaan mahdollisen avun mahdollisimman monelle kunnianhimoiselle verkkopalvelun luomisesta unelmoivalle suomalaiselle.